|
|
Η Αγία Εύθαλία ζούσε στη Σικελία και είχε μητέρα που έπασχε από αιμορραγίες. Κάποτε η μητέρα της, είδε στο όνειρο της τους Άγιους Μάρτυρες Αλφειό, Φιλάδελφο και Κυπρίνο, οι όποιοι της είπαν ότι αν πιστέψει στον Χριστό και βαπτισθεί, θα γιατρευτεί και θα σωθεί. Όταν ξύπνησε η μητέρα, μαζί με τη θυγατέρα της πίστεψαν στον Χριστό και βαπτίσθηκαν. Ο γιος της, Σιρμιλιανός, μόλις έμαθε ότι έγινε χριστιανή κόντεψε να την πνίξει. Γλύτωσε το βέβαιο θάνατο, με τη βοήθεια κάποιας υπηρέτριας και έφυγε. Η θυγατέρα της, η αγία Ευθαλία, έκανε δριμύτατη παρατήρηση στον αδελφό της, που θέλησε να σκοτώσει τη μητέρα τους. Αυτός τότε, αφού την έδειρε αλύπητα, την παρέδωσε σ' έναν δούλο του να τη βιάσει. Προσευχόμενη τότε η αγία τύφλωσε τον δούλο. Ο αδελφός της μόλις είδε τι έγινε την αποκεφάλισε.
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'ευ'=καλώς και 'θάλλω'=βλασταίνω, ανθοφορώ και σημαίνει αυτήν που έχει πλούσια βλάστηση και ανθοφορία. |
|
2 Μαρτίου > Ημέρα απελευθέρωσης του από τις φυλακές
|
|
Άγιος Θεόδοτος επίσκοπος Κυρήνειας Κύπρου |
|
Έζησε στις αρχές του 4ου μ.Χ. αιώνα, όταν η Ελληνική θρησκεία έφτανε προς το τέλος της. Ως επίσκοπος στην, κατεχόμενη σήμερα από τους Τούρκους, Κυρήνεια της Κύπρου, με το μεγάλο ζήλο του υπέρ της χριστιανικής πίστης και για τις κατακτήσεις που επιτύγχανε μέσα στον ειδωλολατρικό κόσμο, προκάλεσε την οργή του ηγεμόνα Σαβίνου ο οποίος τον συνέλαβε, τον βασάνισε και τον φυλάκισε. Αργότερα, επί Μεγάλου Κωνσταντίνου ελευθερώθηκε και συνέχισε με περισσότερο ζήλο το έργο του. Δύο χρόνια μετά όμως, το 315 μ.Χ., πέθανε ειρηνικά.
|
Από τα αρχαία Ελληνικά ’θεός’ και ‘δίδωμι’=δίδω και σημαίνει αυτός που δόθηκε στον ή από τον θεό. |
|
|
|
Ο Άγιος Κόιντος έζησε τον 3ο αιώνα μ.Χ. στα χρόνια του αυτοκράτορα Λευκτίου Αύρηλιανού του Σιδηρόχειρα, και καταγόταν από τη Φρυγία. Ειδωλολάτρης πριν, αλλά με αγάπη προς την αλήθεια και πόθο προς την αρετή, δεν δυσκολεύτηκε να ασπασθεί την χριστιανική πίστη, όταν άκουσε τη διδασκαλία της και είδε τις αρετές των πιστών της. Ο Κόιντος πήγαινε σε διάφορες πόλεις και χωριά, για 10 ολόκληρα χρόνια και γιάτρευε κάθε ασθένεια και βοηθούσε τους φτωχούς. Έτσι. με τέτοια θαύματα και θεάρεστα έργα πού έπραξε, παρέδωσε τη μακάρια ψυχή του στον Κύριο.
|
Οι αρχαίοι Λατίνοι συνήθιζαν να δίνουν ονόματα στα παιδιά τους, προπάντων μετά το τέταρτο, που υποδείκνυαν την σειρά που γεννήθηκαν. Έτσι το πρώτο αγόρι ή κορίτσι μπορούσε να ονομαστεί Πρίμος ή Πρίμα (Primus ή Prima), το δεύτερο Σεκούνδος ή Σεκούνδα (Secundus ή Secounda), και ούτω καθεξής.
Στην περίπτωση αυτή τα ονόματα Κόϊντος ή Κόϊντα προέρχονται από τα ‘Quintus’=Πέμπτος ή ‘Quinta’=Πέμπτη. |
|
2 Μαρτίου > Άγιοι Μάρτυρες Νέστωρ και Τριβιμίος
|
|
|
Οι Άγιοι Μάρτυρες Νέστωρ και Τριβιμίος (ή Τριβίμινος) κατάγονταν από την πόλη Πέργη της Παμφυλίας, χώρα των Κιβυρραιωτών (ή Kυραιωτών) και έζησαν κατά τους χρόνους του βασιλιά Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.). Επειδή ήταν Χριστιανοί και κήρυτταν με πνευματική ανδρεία τον Χριστό, συνελήφθηκαν, βασανίστηκαν και αποκεφαλίστηκαν.
|
Ίσως από τη φράση ‘καλογερικός τρίβωνας’ και εννοείται το ράσο μοναχού που συνήθως ήταν πολυχρησιμοποιημένο ένδυμα, άρα αρκετά τριμμένο.
Στην αρχαιότητα ο τρίβωνας ήταν φτηνό, φθαρμένο ρούχο, συχνά αποφόρι, που οι Αθηναίοι θεωρούσαν δεύτερης διαλογής και συνήθως το φορούσαν οι Σπαρτιάτες και οι φιλόσοφοι σαν ένδειξη αυτάρκους βίου και σκληραγωγίας. |
|
|
|
Τελειώθηκε διά σπάθης μαζί με άλλους Χριστιανούς επί αυτοκράτορα Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.) ή σύμφωνα με τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη επί Aκακίου του βασιλέως το έτος 253 μ.Χ.
|
Αυτός που προέχεται από την Τροία.
Από το αρχαίο Ελληνικό ρήμα 'τιτρώσκω'=τραυματίζω και εννοεί αυτόν που προκαλεί τραύματα στους εχθρούς. |
|
|
|
Ο Άγιος Chad (Τσαντ) ήταν αδελφός του Αγίου Cedd (Σεντ), Επισκόπου Λονδίνου. Σπούδασε στη μονή Λίντισφερν, υπό την καθοδήγηση του Αγίου Αϊδανού. Κλήθηκε από τον αδελφό του να τον βοηθήσει στην ίδρυση της μονής Λάστινγκχαμ, κοντά στα όρη της Γιορκσάιρ. Μετά την εκλογή του Αγίου Σεντ ως Επισκόπου Λονδίνου ανέλαβε ο ίδιος την ηγουμενία της μονής. Ο βασιλεύς Άλσφριντ τον κάλεσε να αναλάβει την επισκοπική θέση του βασιλείου του και η χειροτονία έγινε από ένα μόνο Επίσκοπο. Ο Αρχιεπίσκοπος Καντουαρίας Θεόδωρος δεν ανεγνώρισε την εκλογή και διέταξε να εγκατασταθεί εκεί ο κανονικός Επίσκοπος της περιοχής. Επειδή όμως εντυπωσιάσθηκε από την ταπεινότητα και την αγιότητα του βίου του, τον εγκατέστησε ως Επίσκοπο της τοπικής Εκκλησίας της Μερσία. Ένα από τα σημαντικά κοινωνικά του έργα ήταν η ίδρυση της φιλανθρωπικής οργάνωσηςτων Σαμρειτών (Samaritans) που βοηθά απελπισμένους ανθρώπους που τείνουν προς την αυτοκτονία. Ο άγιος Τσαντ κοιμήθηκε οσίως με ειρήνη, το έτος 673 μ.Χ. κατά την διάρκεια μεγάλης επιδημίας.
|
Όνομα με Κελτικές ρίζες που σημαίνει 'υπερασπιστής' |
|
|
|
Επίσκοπος Παλαιστίνης, σύγχρονος του Μεγάλου Αθανασίου, που βάπτισε την Αγία Ακυλίνα
Δεν υπάρχει γνωστή εορτστική ημερομηνία, οπότε γιορτάζει μαζί με την αγία Ευθαλία
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'ευ'=καλώς και 'θάλλω'=βλασταίνω, ανθοφορώ και σημαίνει αυτόν που έχει πλούσια βλάστηση και ανθοφορία. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Οι αρχαίοι Λατίνοι συνήθιζαν να δίνουν ονόματα στα παιδιά τους, προπάντων μετά το τέταρτο, που υποδείκνυαν την σειρά που γεννήθηκαν. Έτσι το πρώτο αγόρι ή κορίτσι μπορούσε να ονομαστεί Πρίμος ή Πρίμα (Primus ή Prima), το δεύτερο Σεκούνδος ή Σεκούνδα (Secundus ή Secounda), και ούτω καθεξής.
Στην περίπτωση αυτή τα ονόματα Κόϊντος ή Κόϊντα προέρχονται από τα ‘Quintus’=Πέμπτος ή ‘Quinta’=Πέμπτη. |
|
|
|
Για εορταστική ηερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Ίσως από τη φράση ‘καλογερικός τρίβωνας’ και εννοείται το ράσο μοναχού που συνήθως ήταν πολυχρησιμοποιημένο ένδυμα, άρα αρκετά τριμμένο.
Στην αρχαιότητα ο τρίβωνας ήταν φτηνό, φθαρμένο ρούχο, συχνά αποφόρι, που οι Αθηναίοι θεωρούσαν δεύτερης διαλογής και συνήθως το φορούσαν οι Σπαρτιάτες και οι φιλόσοφοι σαν ένδειξη αυτάρκους βίου και σκληραγωγίας. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Όνομα με Κελτικές ρίζες που σημαίνει 'υπερασπιστής' |
|
-
|
|
Ο παπα-Νικόλας, ο λεγόμενος «απλός», αφού έφθασε στα 82 του χρόνια και έχοντας δώσει πρωτοφανή στον αιώνα μας μαρτυρία ουρανίων χαρισμάτων, οσιότητος, ταπεινώσεως, απλότητος, διακρίσεως, ελεημοσύνης, ασκήσεως και κατά Θεόν σοφίας, αφού εστάθηκε ο μοναδικός προστάτης χιλιάδων ορφανών και πτωχών φθάνοντας στο ύψος θείας τελειότητος, εκοιμήθηκε οσίως εν ειρήνη το 1932 μ.Χ..
|
Από τα ουσιαστικά νίκη και λαός και σημαίνει "αυτός για τον οποίο ο λαός πιστεύει ότι μπορεί να του φέρει τη νίκη". |
|
|
|
Οι Άγιοι Ανδρόνικος και Αθανασία μαρτύρησαν δια σπάθης.
Ίσως να είναι οι ίδιοι με αυτούς της 9ης Οκτωβρίου.
|
Από το α (στερητικό) και το θάνατος και σημαίνει "η αθάνατη".
|
|
|
|
Οι Άγιοι Ανδρόνικος και Αθανασία μαρτύρησαν δια σπάθης. Ίσως να είναι οι ίδιοι με αυτούς της 9ης Οκτωβρίου.
|
Από το ουσιαστικό ανήρ και το νίκη και σημαίνει "αυτός που νικά τους εχθρούς". |
|
|
|
Ο Άγιος Αρσένιος έζησε στην Ρωσία κατά τα τέλη του 14ου και τις αρχές του 15ου αιώνα μ.Χ. Από νωρίς εισήλθε στη μοναχική πολιτεία της Λαύρας του Κιέβου και εξελέγη Επίσκοπος της πόλεως Τβερ.
Ο Άγιος Αρσένιος κοιμήθηκε οσίως με ειρήνη.
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'άρρην/άρσην' και σημαίνει αρσενικός. |
|
|
|
O Άγιος Ησύχιος έζησε στο χρόνια του Γαλερίου Μαξιμιανού, στις αρχές του 4ου αιώνα μ.Χ., και κατείχε το αξίωμα του Συγκλητικού. Όταν ξέσπασε ο διωγμός κατά των Χριστιανών, του προτείνεται να αρνηθεί την πίστη του και να σώσει τη ζωή του και το αξίωμά του. Όμως ο Ησύχιος δε δίστασε να περιφρονήσει όλες τις τιμές και τις υποσχέσεις και με θαυμαστή προθυμία ομολόγησε τη πίστη του. Τότε ο βασιλιάς εξαγριώθηκε και διέταξε να του αφαιρέσουν τα διάσημα του αξιώματός του και να του φορέσουν ταπεινωτικά ενδύματα και στη συνέχεια τον γελοιοποιεί μπροστά σ' όλους τούς αξιωματούχους. Όμως, ο Άγιος δέχεται τα πάντα αδιαμαρτύρητα, διότι γνωρίζει ότι οι ανθρώπινες τιμές είναι πρόσκαιρες, ενώ οι ουράνιες τιμές είναι αιώνιες. Εξοργισμένος από την ηρωική στάση του Ησύχιου, ο Μαξιμιανός διατάσσει την θανάτωσή του. Οι στρατιώτες οδηγούν τον Άγιο στον ποταμό Ορόντη, όπου αφού του έδεσαν μία πέτρα στο λαιμό τον έριξαν στο πλέον βαθύ μέρος. Έτσι αξιώθηκε να γίνει μάρτυρας για την πίστη του στο Χριστό.
|
Από την αρχαία ελληνική λέξη 'ησύχιος' = ήσυχος, ήρεμος, πράος, γαλήνιος, |
|
|
|
Οι Άγιοι Μάρτυρες Νέστωρ και Τριβιμίος (ή Τριβίμινος) κατάγονταν από την πόλη Πέργη της Παμφυλίας, χώρα των Κιβυρραιωτών (ή Kυραιωτών) και έζησαν κατά τους χρόνους του βασιλιά Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.). Επειδή ήταν Χριστιανοί και κήρυτταν με πνευματική ανδρεία τον Χριστό, συνελήφθηκαν, βασανίστηκαν και αποκεφαλίστηκαν.
Πολύ πιθανό, ο Άγιος Νέστορας, να είναι ο ίδιος με αυτόν της 28ης Φεβρουαρίου, διότι οι βιογραφίες τους συμπίπτουν.
|
Από το αρχαίο ελληνικό νέομαι που σημαίνει έρχομαι, επιστρέφω, από το οποίο προέρχεται και η σημερινή λέξη της νέας ελληνικής, νόστος. |
|
|
|
Δεν υπάρχει αγία με τέτοιο όνομα, για χριστιανική εορταστική ημερομηνία παρακαλώ πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το ουσιαστικό ανήρ και το νίκη και σημαίνει "αυτή που νικά τους άνδρες, τους εχθρούς" |
|
|
|
Ο Όσιος Αβράμιος του Σπασκ έζησε και ασκήτεψε στη Ρωσία κατά τον 16ο αιώνα μ.Χ. στη μονή του Σωτήρος Χριστού Κοργιαζέμ. Κοιμήθηκε οσίως με ειρήνη.
|
Το αρχικό όνομα του Αβραάμ (στα Ελληνικά Αβράμιος) που σημαίνει τον ύψιστο ή υπέροχο πατέρα.
Έτσι ονομαζόταν αρχικά ο Αβραάμ, αλλά άλλαξε το όνομα του σύμφωνα με διαταγή του Θεού, ώστε από Άβραμ "ύψιστος πατέρας" να ονομάζεται Αβραάμ "ύψιστος πατέρας μας". |
|
|
|
Ο Όσιος Αρέθας έζησε κατά τα τέλη του 14ου και τις αρχές του 15ου αιώνα μ.Χ. Καταγόταν από την πόλη Τβερ της Ρωσίας και έγινε μοναχός στη Λαύρα του Κιέβου. Εξελέγη Επίσκοπος, αλλά λίγο αργότερα αποσύρθηκε για να ακολουθήσει την ησυχαστική οδό του εγκλείστου μοναχικού βίου.
Ο Όσιος Αρέθας κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 1409 μ.Χ. και η ανακομιδή των ιερών λειψάνων αυτού έγινε το 1483 μ.Χ.
|
Από το αρχαίο Ελληνικό ρήμα 'άρδω' =ποτίζω και σημαίνει τον άρδοντα, αυτόν που ποτίζει |
|
2 Μαρτίου > Όσιοι Βαρσανούφιος, Σάββας, Σαββάτιος και Ευφρόσυνος εκ Ρωσίας
|
|
|
Ο όσιος Βαρσανούφιος της Ρωσσίας έζησε μαζί με τους Σάββα, Σαββάτιος και Ευφρόσυνο στη Ρωσία κατά τον 15ο αιώνα μ.Χ. και ασκήτεψαν στην περιοχή Τβερ. Οι Όσιοι κοιμήθηκαν με ειρήνη.
|
Ίσως Κοπτικό. Υπο διερεύνηση
|
|
|
|
Οι Όσιοι Βαρσανούφιος, Σάββας, Σαββάτιος και Ευφρόσυνος έζησαν στη Ρωσία κατά τον 15ο αιώνα μ.Χ. και ασκήτεψαν στην περιοχή Τβερ. Οι Όσιοι κοιμήθηκαν με ειρήνη.
|
Από το ευ=καλό και το φρην=το λογικο (εξ ου και το 'σώας τα φρένας') και σημαίνει αυτόν που έχει καλή διάθεση, τον χαρούμενο, τον συνετό. |
|
|
|
Ο Όσιος Ιωακείμ, κατά κόσμον Ιωάννης Πατρίκιος, εγεννήθηκε στον οικισμό Καλύβια της Ιθάκης. Στην εφηβική του ηλικία εργάσθηκε ως ναυτικός στο καΐκι του πατέρα του και όταν βρήκε την ευκαιρία κατέφυγε στη μονή Βατοπαιδίου στο Άγιο Όρος, όπου εκάρη μοναχός λαμβάνοντας το όνομα Ιωακείμ.
Με την έναρξη της Ελληνικής Επαναστάσης ο ηγούμενος τον έστειλε σαν ιεροκήρυκα στην Πελοπόννησο. Περί το 1827 μ.Χ. ο Όσιος Ιωακείμ πήγε στην αγγλοκρατούμενη πατρίδα του Ιθάκη. Όπου διακόνησε για 49 χρόνια. Εκοιμήθηκε με ειρήνη το 1868 μ.Χ.
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα από τα יו (γιό), μια εναλλακτική γραφή του יה (γιαχ), που αποτελεί σύντμηση του ονόματος του Κυρίου, και του ρήματος קום (κουμ)=σηκώνομαι, στέκομαι και σημαίνει ‘ο Θεός σταθεροποιεί’ |
|
2 Μαρτίου > Όσιοι Βαρσανούφιος, Σάββας, Σαββάτιος και Ευφρόσυνος εκ Ρωσίας
|
|
|
Οι Όσιοι Βαρσανούφιος, Σάββας, Σαββάτιος και Ευφρόσυνος έζησαν στη Ρωσία κατά τον 15ο αιώνα μ.Χ. και ασκήτεψαν στην περιοχή Τβερ.
Οι Όσιοι κοιμήθηκαν με ειρήνη.
|
Το όνομα είναι παλίνδρομο (καρκινικό), δηλαδή διαβάζεται και αντίθετα.
Δεν εντοπίστηκε η ετυμολογία του Ελληνικού ονόματος. Μάλλον προέρχεται από το εβραϊκό 'סַבָא' (σαβα), που σημαίνει "ξεκούραστος".
Σύμφωνα με την Παλαιά Διαθήκη το Σάββατο είναι η έβδομη και τελευταία μέρα της Δημιουργίας κατά την οποία ο Θεός ξεκουράστηκε. Είναι ημέρα αργίας και ξεκούρασης των Εβραίων. Η αντίστοιχη μέρα ξεκούρασης για τους Χριστιανούς είναι η Κυριακή και για τους Μουσουλμάνους η Παρασκευή. |
|
|
|
|
|