|
|
O Άγιος Ηρωδίων, ανήκε στο κύκλο των εβδομήκοντα Αποστόλων του Ιησού. Μετά την ανάληψη του Χριστού, ο άγιος αφοσιώθηκε στη διάδοση του Ευαγγελίου και υπήρξε συνεργάτης των 12 Αποστόλων και ιδιαίτερα του Απόστολου Πέτρου.
Μετά το μαρτυρικό θάνατο του απόστολου Ανδρέα του Πρωτόκλητου, στην εκκλησία της Πάτρας επίσκοπος έγινε ο Ηρωδίων. Από τη νέα του θέση έδειξε όλες τις αρετές πού τον κοσμούσαν. Για τη χριστιανική του όμως δράση, συνελήφθη από τούς Ιουδαίους και τούς ειδωλολάτρες. Βασανίστηκε, λιθοβολήθηκε και αποκεφαλίστηκε.
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'ήρως' και 'ωδή'=ύμνος και σημαίνει 'ύμνος προς ήρωα' |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'ήρως' και 'ωδή'=ύμνος και σημαίνει 'ύμνος προς ήρωα' |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από τα αρχαία Ελληνικά ‘μετά’ και ‘ύμνος’ και εννοεί τα τραγούδια που συνοδεύουν τα συμπόσια. |
|
28 Μαρτίου > ©ΤΕΗ - Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία. Τελευταία ημέρα των εορταστικών εκδηλώσεων των Μεγάλων Διονυσίων. (13 Ελαφηβολίωνος)
|
|
|
|
Από τα αρχαία Ελληνικά ‘μετά’ και ‘ύμνος’ και εννοεί τα τραγούδια που συνοδεύουν τα συμπόσια. |
|
|
|
Μητροπολίτη Λαρίσης και κτίτορας της μονής του Αγίου Νικολάου Αναπαυσά των Μετεώρων
|
Το πρώτο συνθετικό ‘Διο’ του ονόματος του σημαίνει γιος του Δία, το δε δεύτερο ‘νυσος’ προέρχεται από τις Νύμφες τροφούς που τον παράδωσε ο Ερμής για να τον μεγαλώσουν, οι οποίες κατοικούσαν στη Νύσα της Μικράς Ασίας.
Ο Σωκράτης χαριτολογώντας στον Κρατύλο του Πλάτωνα λέει ότι το όνομα σημαίνει αυτόν που δίνει τον οίνο. Και ότι θα μπορούσε να ονομαζόταν και Οιόνους γιατί γεμίζει το μυαλό μας με ‘οίησιν’, δηλαδή φαντασία, στοχασμό, διανόηση και κάμνει πολλούς από τους πίνοντας να νομίζουν ότι έχουν νουν, ενώ δεν έχουν. |
|
28 Μαρτίου > Κινητή Εορτή - Εκκλησιαστική μνήμη του στη Β' Κυριακή της Μ. Τεσσαρακοστής.
|
|
Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς |
|
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ήταν δεινός θεολόγος και διαπρεπέστατος ρήτορας και φιλόσοφος.
Kατά το πρώτο μισό του 14ου αιώνα μ.Χ. ήταν στην αυτοκρατορική αυλή της Κωνσταντινούπολης, απ' όπου και αποσύρθηκε στο Άγιο Όρος χάρη ησυχότερης ζωής, και αφιερώθηκε στην πνευματική του τελειοποίηση και σε διάφορες μελέτες.
Το 1335 μ.Χ. με τους δύο αποδεικτικούς λόγους του «Περί εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος», ήλθε σε σύγκρουση με τον Βαρλαάμ τον Καλαβρό, ο οποίος δίδασκε πως ο άνθρωπος δεν μπορεί να γνωρίσει το Θεό, κι ακόμα περισσότερο δεν μπορεί να ενωθεί μαζί Του. Κατά τα λεγόμενα του Βαρλαάμ, ο Θεός είναι «κλειστός στον εαυτό του» και δεν μπορεί να ενωθεί με τους ανθρώπους. Επομένως, οι «ησυχαστές», οι μοναχοί δηλαδή εκείνοι που έλεγαν ότι μπορεί ο άνθρωπος, αν έχει καθαρή καρδιά και αν συγκεντρωθεί στην «καρδιακή προσευχή» (το «Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ Θεού, ελέησόν με»), να ενωθεί με το Θεό και να φωτισθεί και να δει το Άκτιστο φως, ασχέτως της μόρφωσής του, δεν ήταν Ορθόδοξοι αλλά «μεσσαλιανιστές» και «ομφαλόψυχοι».
Μετά από αυτές τις τοποθετήσεις του Βαρλαάμ, ο Παλαμάς εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη από όπου και άρχισε τον αγώνα «υπέρ των Ιερώς ησυχαζόντων», δηλαδή αυτών που ασκούσαν τον ησυχασμό, συγγράφοντας μάλιστα και τους ομώνυμους λόγους του. Το ζητούμενο της πάλης αυτής ήταν κυρίως το μεθεκτικόν ή αμέθεκτον της θείας ουσίας. Ο Γρηγόριος, οπλισμένος με μεγάλη πολυμάθεια και ισχυρή κριτική για θέματα αγίων Γραφών, διέκρινε μεταξύ θείας ουσίας αμεθέκτου και θείας ενεργείας μεθεκτής. Και αυτό το στήριξε σύμφωνα με το πνεύμα των Πατέρων και η Εκκλησία επικύρωσε την ερμηνεία του με τέσσερις Συνόδους. Περί τα μέσα και τέλη του 20ου αιώνα, επανήλθε η μνήμη των ενδόξων αγώνων του και έλαβε την πρέπουσα θέση στον χώρο των Ορθόδοξων ναών.
|
Από το ρήμα γρηγορώ και σημαίνει "αυτός που είναι σε εγρήγορση, που παρακολουθεί και προσέχει, ο ακοίμητος φρουρός" |
|
|
|
| Οικογένεια Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά |
|
28 Μαρτίου > Άγιος Ρώσος Ευστράτιος Οσιομάρτυρας ο Σπηλαιώτης
|
|
|
Ο Όσιος Ευστράτιος, απόγονος μιας πλούσιας οικογένειας του Κιέβου, διέθεσε στους πτωχούς όλα τα πλούτη του και εγκαταβίωσε στη Λαύρα των Σπηλαίων του Κιέβου, όπου αφιερώθηκε στην άσκηση και τη νηστεία. Προσπάθησε να καταβάλει τα σαρκικά του πάθη με την αγρυπνία, την προσευχή και προπαντός με τη νηστεία. Έτσι έλιωσε πραγματικά το σώμα του με την αυστηρή νηστεία. Γι' αυτό επονομάσθηκε Νηστευτής. Στο τέλος σταυρώθηκε από Εβραίους διότι αρνήθηκε να ασπασθεί τον Ιουδαϊσμό.
|
Από το ευ και το στρατός και σημαίνει "καλός στρατιώτης". |
|
|
|
Συγγραφέας του πέμπτου αιώνα, ανεκδότων συγγραμμάτων.
|
Από την αρχαία ελληνική λέξη 'ησύχιος' = ήσυχος, ήρεμος, πράος, γαλήνιος, |
|
|
|
Ο Όσιος Ιλαρίων ασκήτεψε στη μονή Ποκρόφσκοε Οζέρκσκοε της Ρωσίας και ήταν μαθητής του Οσίου Ευφρόσυνου του Θαυματουργού. Κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 1476 μ.Χ.
Η μνήμη του Οσίου Ιλαρίωνα επαναλαμβάνεται στις 21 Οκτωβρίου.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'ιλαρός' που σημαίνει άτομο που χαρακτηρίζεται από χαρά και ευθυμία. |
|
|
|
Διετέλεσε ηγούμενος της μονής Πελεκητής στην Τριγλία. Κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 754 μ.Χ.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'ιλαρός' που σημαίνει άτομο που χαρακτηρίζεται από χαρά και ευθυμία. |
|
|
|
Επίσκοπος της πόλεως Μανγκλίσι της ανατολικής Γεωργίας και κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 1751 μ.Χ.
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα από το (יה) ΄για’, ένα από τα Εβραϊκά ονόματα του Θεού και το (חנן), ‘χανάν = δώρο και σημαίνει δώρο του Θεού. Το αντίστοιχο του στα Ελληνικά είναι το Θεόδωρος. |
|
28 Μαρτίου > Ο Άγιος Ρώσος Στέφανος ο θαυματουργός
|
|
|
Δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες
|
Από το ουσιαστικό στέφανος (στεφάνι) και σημαίνει "στεφανωμένος". |
|
|
|
Αγωνιστής και ήρωας της ΕΟΚΑ έδωσε τη ζωή του στον αγώνα των Ελλήνων της Κύπρου το 1955-59, για την Ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα. Τραυματίστηκε σε μάχη με τα Αγγλικά στρατεύματα κατοχής και πέθανε 39 μέρες μετά στο νοσοκομείο Ακρωτηρίου. Στην ίδια μάχη σκοτώθηκαν ακόμη δυο μέλη τη ομάδας του, οι ήρωες μας Σωτήρης Τσαγκάρης και Δημητράκης Χριστοδούλου.
|
Από το αρχαίο ουσιαστικό στύλος (κολόνα) και σημαίνει αυτόν που στηρίζει. |
|
|
|
|
|