16 Απριλίου > Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα
|
|
Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα |
|
Ο Άγιος Λεωνίδης, ο «Μέγας πρόμαχος Επιδαύρου» όπως αποκαλείται, στο απολυτίκιο του και οι Αγίες αυτές γυναίκες, έζησαν στα χρόνια του βασιλιά Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.), και κατάγονταν από την Πελοπόννησο.
Συνελήφθησαν κατά τις ήμερες της Ανάστασης του Κυρίου στην Τροιζηνία της Πελοποννήσου, και ρίχθηκαν όλοι μαζί στη θάλασσα.
|
Από το ουσιαστικό γαλήνη και σημαίνει "η ήσυχη, η ατάραχη" |
|
|
|
|
16 Απριλίου > Άγιοι Αγάθων, Ευτυχία, Κασία και Φιλίππα οι Ομολογητές
|
|
|
Οι Άγιοι Ομολογητές Αγάθων, Ευτυχία, Κασία και Φιλίππα έζησαν επί αυτοκράτορα Διοκλητιανού (284-305 μ.Χ.). Συνελήφθησαν, το 304 μ.Χ., στη Θεσσαλονίκη και ομολόγησαν τον Χριστό ενώπιον του διοικητού Δουλκιτίου και του επάρχου Κασσάνδρου. Οι Άγιοι λόγω του νεαρού της ηλικίας τους δεν καταδικάσθηκαν σε θάνατο αλλά σε εγκλεισμό στο δεσμωτήριο.
|
Από τα αρχαία Ελληνικά "ευ + τύχη" = καλότυχη |
|
16 Απριλίου > Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα
|
|
Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα |
|
Ο Άγιος Λεωνίδης, ο «Μέγας πρόμαχος Επιδαύρου» όπως αποκαλείται, στο απολυτίκιο του και οι Αγίες αυτές γυναίκες, έζησαν στα χρόνια του βασιλιά Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.), και κατάγονταν από την Πελοπόννησο.
Συνελήφθησαν κατά τις ήμερες της Ανάστασης του Κυρίου στην Τροιζηνία της Πελοποννήσου, και ρίχθηκαν όλοι μαζί στη θάλασσα.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'κάλλος' και σημαίνει ομορφούλα. |
|
16 Απριλίου > Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα
|
|
Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα |
|
Ο Άγιος Λεωνίδης, ο «Μέγας πρόμαχος Επιδαύρου» όπως αποκαλείται, στο απολυτίκιο του και οι Αγίες αυτές γυναίκες, έζησαν στα χρόνια του βασιλιά Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.), και κατάγονταν από την Πελοπόννησο.
Συνελήφθησαν κατά τις ήμερες της Ανάστασης του Κυρίου στην Τροιζηνία της Πελοποννήσου, και ρίχθηκαν όλοι μαζί στη θάλασσα.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'νουνεχής' που προέρχεται από τη φράση 'νουν έχει' ή 'νουν έχων' και εννοεί τη συνετή και μυαλωμένη. |
|
|
Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα |
|
Ο Άγιος Λεωνίδης, ο «Μέγας πρόμαχος Επιδαύρου» όπως αποκαλείται, στο απολυτίκιο του και οι Αγίες αυτές γυναίκες, έζησαν στα χρόνια του βασιλιά Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.), και κατάγονταν από την Πελοπόννησο.
Συνελήφθησαν κατά τις ήμερες της Ανάστασης του Κυρίου στην Τροιζηνία της Πελοποννήσου, και ρίχθηκαν όλοι μαζί στη θάλασσα.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'χάρις' και σημαίνει αυτήν που ανήκει στις χάριτες, που είναι γεμάτη χαρίσματα. |
|
|
|
Τρεις αδελφές και πνευματικά βλαστάρια της Εκκλησίας της Θεσσαλονίκης που κατά τη διάρκεια των διωγμών, επί Μαξιμιανού, κατέφυγαν σε κάποιο ψηλό βουνό. Εντοπίσθηκαν όμως, συνελήφθησαν, βασανίστηκαν και δυο από αυτές, η Αγάπη και η Χιονία, εκτελέστηκαν δια πυρός. Η αδελφή τους Ειρήνη, για κάποιο άγνωστο λόγο, κλείσθηκε σε πορνείο, όπου βρήκε τον θάνατο από το βέλος ενός στρατιώτη.
|
Από το ουσιαστικό χιόνι και σημαίνει "η λευκή και αγνη σαν το χιόνι". |
|
16 Απριλίου > Άγιοι Φήλιξ ο επίσκοπος, Ιανουάριος ο πρεσβύτερος, Φορτουνάτος και Σεπτεμίνος
|
|
|
Όλοι μαρτύρησαν κατά τον διωγμό του Διοκλητιανού, εναντίον των χριστιανών. Ο Φήλιξ ήταν επίσκοπος σε κάποια πόλη της Ιταλίας και ο Ιανουάριος πρεσβύτερος της επισκοπής του και στενός συνεργάτης του στη διδασκαλία και τις κατακτήσεις του Ευαγγελίου. Οι άλλοι δύο διακρίνονταν σαν οι πιο ένθερμοι πιστοί, εργαζόμενοι και αυτοί για την εξάπλωση της χριστιανικής ζωής, και χρησιμοποιούνταν για την αλιεία ψυχών από τον ευσεβή και δραστήριο επίσκοπο τους. Όμως, ο ειδωλολάτρης άρχοντας, ζήτησε από τον επίσκοπο Φήλικα να του παραδώσει τα Ιερά βιβλία της επισκοπής. Ο επίσκοπος αρνήθηκε, λέγοντας του, ότι τα ιερά βιβλία των χριστιανών έχουν ορισθεί να υπηρετούν στην πνευματική τους ζωή. Αμέσως τότε τον φυλάκισαν. Επειδή όμως και με το μέσο αυτό δεν κατόρθωσαν τίποτα, τον εξόρισαν μαζί με τον πρεσβύτερο Ιανουάριο, τον Φορτουνάτο και τον Σεπτεμίνο. Μετά από ένα περιπετειώδες ταξίδι στη θάλασσα, τους έφεραν στη Λυκαονία της Μικράς Ασίας. Εκεί ακολούθησαν νέες απειλές και βάσανα, αλλά η αφοσίωση των Αγίων προς το Χριστό διατηρήθηκε η ίδια. Μετά από μερικούς μήνες, θανατώθηκαν με αποκεφαλισμό.
|
Από το Λατινικό όνομα 'Septimanus' που προέρχεται από το 'septimus' και σημαίνει έβδομος. |
|
|
|
Δεν υπάρχει άγιος με αυτό το όνομα. Παρακαλώ πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
Από το ουσιαστικό γαλήνη και σημαίνει "ο ήσυχος, ο ατάραχος" |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'νουνεχής' που προέρχεται από τη φράση 'νουν έχει' ή 'νουν έχων' και εννοεί τον συνετό και μυαλωμένο. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το Λατινικό όνομα 'Septimanus' που προέρχεται από το 'septimus' και σημαίνει έβδομος. |
|
|
|
Δεν υπάρχει άγιος με αυτό το όνομα. Για χριστιανική εορτή παρακαλώ πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο (Αγία Χιονία)
|
Από το ουσιαστικό χιόνι και σημαίνει "ο λευκός σαν το χιόνι". |
|
-
|
|
Τρεις αδελφές και πνευματικά βλαστάρια της Εκκλησίας της Θεσσαλονίκης που κατά τη διάρκεια των διωγμών, επί Μαξιμιανού, κατέφυγαν σε κάποιο ψηλό βουνό. Εντοπίσθηκαν όμως, συνελήφθησαν, βασανίστηκαν και δυο από αυτές, η Αγάπη και η Χιονία, εκτελέστηκαν δια πυρός. Η αδελφή τους Ειρήνη, για κάποιο άγνωστο λόγο, κλείσθηκε σε πορνείο, όπου βρήκε τον θάνατο από το βέλος ενός στρατιώτη.
|
Από τα αρχαία Ελληνικά ‘άγαν’=πολύ και ‘πάομαι’=αποκτώ, κατέχω και εκφράζει ένα κτητικό συναίσθημα και τρυφερότητα για κάτι δικό σου. |
|
|
|
Μάρτυρας 1ου αιώνα από τη Ρώμη.
|
Γυναίκα που ασκεί βασιλική εξουσία, ή σύζυγος βασιλιά.
Από το αρχαίο Ελληνικό 'βασιλεύς' που προέρχεται από τις λέξεις 'βάσις' και 'λεώς'=λαός στα Δωρικά και θεωρείτο η βάσις του λαού. |
|
16 Απριλίου > Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα
|
|
Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα |
|
Ο Άγιος Λεωνίδης, ο «Μέγας πρόμαχος Επιδαύρου» όπως αποκαλείται, στο απολυτίκιο του και οι Αγίες αυτές γυναίκες, έζησαν στα χρόνια του βασιλιά Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.), και κατάγονταν από την Πελοπόννησο.
Συνελήφθησαν κατά τις ήμερες της Ανάστασης του Κυρίου στην Τροιζηνία της Πελοποννήσου, και ρίχθηκαν όλοι μαζί στη θάλασσα.
|
Γυναίκα που ασκεί βασιλική εξουσία, ή σύζυγος βασιλιά.
Από το αρχαίο Ελληνικό 'βασιλεύς' που προέρχεται από τις λέξεις 'βάσις' και 'λεώς'=λαός στα Δωρικά και θεωρείτο η βάσις του λαού. |
|
|
|
Η Αγία αυτή μαρτύρησε τον ίδιο καιρό και στον ίδιο τόπο, που μαρτύρησαν ο Άγιος Λεωνίδης και οι μαζί μ' αυτόν Άγιες Γυναίκες. Η Ειρήνη προσπαθούσε για τον φωτισμό και άλλων γυναικών, αλλά προδόθηκε στον άρχοντα, συνελήφθη και φυλακίστηκε, βασανίστηκς και αποκεφαλίστηκε.
|
Από το ουσιαστικό ειρήνη και σημαίνει την "φιλήσυχη, ήρεμη", "αυτήν που καταφέρνει να φέρει την ειρήνη,η ειρηνοποιός". |
|
|
|
Τρεις αδελφές και πνευματικά βλαστάρια της Εκκλησίας της Θεσσαλονίκης που κατά τη διάρκεια των διωγμών, επί Μαξιμιανού, κατέφυγαν σε κάποιο ψηλό βουνό. Εντοπίσθηκαν όμως, συνελήφθησαν, βασανίστηκαν και δυο από αυτές, η Αγάπη και η Χιονία, εκτελέστηκαν δια πυρός. Η αδελφή τους Ειρήνη, για κάποιο άγνωστο λόγο, κλείσθηκε σε πορνείο, όπου βρήκε τον θάνατο από το βέλος ενός στρατιώτη.
|
Από το ουσιαστικό ειρήνη και σημαίνει την "φιλήσυχη, ήρεμη", "αυτήν που καταφέρνει να φέρει την ειρήνη,η ειρηνοποιός". |
|
16 Απριλίου > Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα
|
|
Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα |
|
Ο Άγιος Λεωνίδης, ο «Μέγας πρόμαχος Επιδαύρου» όπως αποκαλείται, στο απολυτίκιο του και οι Αγίες αυτές γυναίκες, έζησαν στα χρόνια του βασιλιά Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.), και κατάγονταν από την Πελοπόννησο.
Συνελήφθησαν κατά τις ήμερες της Ανάστασης του Κυρίου στην Τροιζηνία της Πελοποννήσου, και ρίχθηκαν όλοι μαζί στη θάλασσα.
|
Από το θεός και δώρο και σημαίνει "δώρο του Θεού". |
|
16 Απριλίου > Άγιοι Αγάθων, Ευτυχία, Κασία και Φιλίππα οι Ομολογητές
|
|
|
Οι Άγιοι Ομολογητές Αγάθων, Ευτυχία, Κασία και Φιλίππα έζησαν επί αυτοκράτορα Διοκλητιανού (284-305 μ.Χ.). Συνελήφθησαν, το 304 μ.Χ., στη Θεσσαλονίκη και ομολόγησαν τον Χριστό ενώπιον του διοικητού Δουλκιτίου και του επάρχου Κασσάνδρου. Οι Άγιοι λόγω του νεαρού της ηλικίας τους δεν καταδικάσθηκαν σε θάνατο αλλά σε εγκλεισμό στο δεσμωτήριο.
|
Από το αρχαίο Ελληνικό ρήμα 'εικάζω'=υποθέτω |
|
|
|
Οι Άγιοι Ομολογητές Αγάθων, Ευτυχία, Κασία και Φιλίππα έζησαν επί αυτοκράτορα Διοκλητιανού (284-305 μ.Χ.). Συνελήφθησαν, το 304 μ.Χ., στη Θεσσαλονίκη και ομολόγησαν τον Χριστό ενώπιον του διοικητού Δουλκιτίου και του επάρχου Κασσάνδρου. Οι Άγιοι λόγω του νεαρού της ηλικίας τους δεν καταδικάσθηκαν σε θάνατο αλλά σε εγκλεισμό στο δεσμωτήριο.
|
Από το αρχαίο Ελληνικό ρήμα 'εικάζω'=υποθέτω |
|
16 Απριλίου > Άγιοι Αγάθων, Ευτυχία, Κασία και Φιλίππα οι Ομολογητές
|
|
|
Οι Άγιοι Ομολογητές Αγάθων, Ευτυχία, Κασία και Φιλίππα έζησαν επί αυτοκράτορα Διοκλητιανού (284-305 μ.Χ.). Συνελήφθησαν, το 304 μ.Χ., στη Θεσσαλονίκη και ομολόγησαν τον Χριστό ενώπιον του διοικητού Δουλκιτίου και του επάρχου Κασσάνδρου. Οι Άγιοι λόγω του νεαρού της ηλικίας τους δεν καταδικάσθηκαν σε θάνατο αλλά σε εγκλεισμό στο δεσμωτήριο.
|
Από το ρήμα αγαθώ = ευεργετώ = ευεργέτης |
|
|
|
Ο Άγιος Αμβρόσιος γεννήθηκε στη Γεωργία και αγωνίσθηκε, ως Καθολικός Πατριάρχης της Εκκλησίας της Ιβηρίας, για την Ορθόδοξη πίστη. Γι' αυτό και δικαίως ονομάσθηκε Ομολογητής. Κοιμήθηκε το έτος 1927 μ.Χ.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη ‘άμβρότιος’ που μας δίνει το ‘άμβροτος’ από το στερητικό ‘α’ και ‘βροτός’=θνητός και ‘μορτός’=νεκρός, και σημαίνει τον άφθαρτο και αθάνατο.
Στα πιο πάνω βασίζονται πολλές λέξεις της Λατινικής γλώσσας όπως ‘mortem’=θάνατος και η αγγλική ‘immortal’=αθάνατος.
Να υπενθυμίσουμε ότι ‘αμβροσία' ήταν η τροφή των θεών του Ολύμπου που τους χάριζε την αθανασία. |
|
16 Απριλίου > Άγιοι Φήλιξ ο επίσκοπος, Ιανουάριος ο πρεσβύτερος, Φορτουνάτος και Σεπτεμίνος
|
|
|
Ο Φήλιξ ήταν επίσκοπος σε κάποια πόλη της Ιταλίας και ο Ιανουάριος πρεσβύτερος της επισκοπής του και στενός συνεργάτης του στη διδασκαλία και τις κατακτήσεις του Ευαγγελίου. Οι άλλοι δύο, Φορτουνάτος και Σεπτεμίνος, διακρίνονταν για την εξάπλωση της χριστιανικής θρησκείας. Συνελήφθησαν για παράνομη προσέλκυση πιστών, τους ζητήθηκε να σταματήσουν και αρνήθηκαν. Εξορίστηκαν, αλλά πάλι συνέχιζαν την ίδια παρανομία, οπότε εκτελέστηκαν.
|
Από το Λατινικό Januarius ή Ianuarius που προέρχεται από το όνομα του διπρόσωπου θεού των Ρωμαίων Janus ή Ianus. |
|
|
|
Οι Άγιοι Αβουδάντιος (ή Αβούνδιος ή Αβούδιμος), Αλέξανδρος, Αντίγονος, Καλανός, Ιανουάριος, Μακάριος, Σεβηριανός, Τιτιανός και Φουρτουνάτος (ή Φορτουνίων ή Φορτούνιος), μαρτύρησαν στην Θεσσαλονίκη, μαζί με άλλους Χριστιανούς, επί αυτοκράτορα Διοκλητιανού (284 - 305 μ.Χ.). Η πληροφορία αυτή καταγράφεται σε αρχαία Μαρτυρολόγια. Ο αριθμός των Μαρτύρων και τα ονόματά τους ποικίλουν από χειρόγραφο σε χειρόγραφο. Δεν υπάρχει ωστόσο κανένα επιπλέον στοιχείο για το μαρτύριό τους.
|
Από το Λατινικό Januarius ή Ianuarius που προέρχεται από το όνομα του διπρόσωπου θεού των Ρωμαίων Janus ή Ianus. |
|
|
|
Ο Άγιος Ιωάννης του Βερχοτούρε έζησε στη Ρωσία μεταξύ του 17ου και 18ου αιώνα μ.Χ.
Ασκήτεψε θεοφιλώς στη μονή του Αγίου Νικολάου στην περιοχή του Βερχοτούρε και κοιμήθηκε με ειρήνη.
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα από το (יה) ΄για’, ένα από τα Εβραϊκά ονόματα του Θεού και το (חנן), ‘χανάν = δώρο και σημαίνει δώρο του Θεού. Το αντίστοιχο του στα Ελληνικά είναι το Θεόδωρος. |
|
16 Απριλίου > Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα
|
|
|
Ο Άγιος Λεωνίδης, ο «Μέγας πρόμαχος Επιδαύρου» όπως αποκαλείται, στο απολυτίκιο του και οι Αγίες αυτές γυναίκες, έζησαν στα χρόνια του βασιλιά Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.), και κατάγονταν από την Πελοπόννησο.
|
Από το λέων (λιοντάρι) και την κατάληξη -ίδας (φανερώνει την καταγωγή) και σημαίνει "γιός του λέοντα". |
|
|
|
| Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα |
|
|
|
Γεννήθηκε στα Βουρλά της Μικράς Ασίας και σε μικρή ηλικία έφθασε στη Σμύρνη, όπου εργαζόταν ως χαλκουργός. Εξισλαμίσθηκε όμως με δόλο το πρώτο Σάββατο των νηστειών, όταν ήταν 18 ετών από κάποιο τούρκο καφεπώλη και στη συνέχεια πήγε υπάλληλος στο κατάστημά του. Όταν όμως το βράδυ της Ανάστασης άκουσε τους συνομήλικούς τους να ψάλλουν χαρούμενοι το «Χριστός Ανέστη» συναισθάνθηκε το βαρύ παράπτωμα της αποστασίας, εγκατέλειψε το καφενείο και έψαλλε μαζί μ' εκείνους τους ύμνους της Ανάστασης. Συνελήφθη όμως και την επόμενη ημέρα οδηγήθηκε στον κριτή στον οποίο είπε: «όταν κάποιος εξαπατηθεί και δώσει χρυσάφι και πάρει μολύβι είναι νόμιμο να επιστρέψει το μολύβι και να πάρει πίσω το χρυσάφι του»; Δηλαδή η μουσουλμανική θρησκεία που του επιβλήθηκε με δόλο ήταν το μολύβι και η πατρώα πίστη του το χρυσάφι. Οι κριτές θαύμασαν βέβαια την ευφυή απάντησή του Μιχαήλ αλλά προσπάθησαν με διάφορες κολακείες και απειλές να τον πείσουν να αλλάξει εκ νέου την πίστη του. Όμως αυτός ήταν αμετάπειστος γι' αυτό και τον φυλάκισαν.και δυο μέρες αργότερα τον αποκεφάλισαν, το 1772.
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα מיכאל από τα (μι)=ποιος; (χα)=σαν και (κάτι μεταξύ ηλ και ελ)=θεός και σημαίνει «Ποιος είναι αυτός που μοιάζει με τον θεό;» |
|
16 Απριλίου > Άγιοι Φήλιξ ο επίσκοπος, Ιανουάριος ο πρεσβύτερος, Φορτουνάτος και Σεπτεμίνος
|
|
|
Όλοι μαρτύρησαν κατά τον διωγμό του Διοκλητιανού, εναντίον των χριστιανών.
Ο Φήλιξ ήταν επίσκοπος σε κάποια πόλη της Ιταλίας και ο Ιανουάριος πρεσβύτερος της επισκοπής του και στενός συνεργάτης του στη διδασκαλία και τις κατακτήσεις του Ευαγγελίου. Οι άλλοι δύο διακρίνονταν σαν οι πιο ένθερμοι πιστοί, εργαζόμενοι και αυτοί για την εξάπλωση της χριστιανικής ζωής, και χρησιμοποιούνταν για την αλιεία ψυχών από τον ευσεβή και δραστήριο επίσκοπο τους. Όμως, ο ειδωλολάτρης άρχοντας, ζήτησε από τον επίσκοπο Φήλικα να του παραδώσει τα Ιερά βιβλία της επισκοπής. Ο επίσκοπος αρνήθηκε, λέγοντας του, ότι τα ιερά βιβλία των χριστιανών έχουν ορισθεί να υπηρετούν στην πνευματική τους ζωή. Αμέσως τότε τον φυλάκισαν. Επειδή όμως και με το μέσο αυτό δεν κατόρθωσαν τίποτα, τον εξόρισαν μαζί με τον πρεσβύτερο Ιανουάριο, τον Φορτουνάτο και τον Σεπτεμίνο.
Μετά από ένα περιπετειώδες ταξίδι στη θάλασσα, τους έφεραν στη Λυκαονία της Μικράς Ασίας. Εκεί ακολούθησαν νέες απειλές και βάσανα, αλλά η αφοσίωση των Αγίων προς το Χριστό διατηρήθηκε η ίδια. Μετά από μερικούς μήνες, θανατώθηκαν με αποκεφαλισμό. (Η μνήμη τους επαναλαμβάνεται και την 30ή Αυγούστου).
|
Από τη Λατινικό όνομα ‘Felix’ που προήλθε από την λέξη ‘felix’=ευδαίμων, ευτυχής και στα Ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί με το όνομα Ευτύχιος. |
|
16 Απριλίου > Άγιοι Φήλιξ ο επίσκοπος, Ιανουάριος ο πρεσβύτερος, Φορτουνάτος και Σεπτεμίνος
|
|
|
Όλοι μαρτύρησαν κατά τον διωγμό του Διοκλητιανού, εναντίον των χριστιανών.
Ο Φήλιξ ήταν επίσκοπος σε κάποια πόλη της Ιταλίας και ο Ιανουάριος πρεσβύτερος της επισκοπής του και στενός συνεργάτης του στη διδασκαλία και τις κατακτήσεις του Ευαγγελίου. Οι άλλοι δύο διακρίνονταν σαν οι πιο ένθερμοι πιστοί, εργαζόμενοι και αυτοί για την εξάπλωση της χριστιανικής ζωής, και χρησιμοποιούνταν για την αλιεία ψυχών από τον ευσεβή και δραστήριο επίσκοπο τους. Όμως, ο ειδωλολάτρης άρχοντας, ζήτησε από τον επίσκοπο Φήλικα να του παραδώσει τα Ιερά βιβλία της επισκοπής. Ο επίσκοπος αρνήθηκε, λέγοντας του, ότι τα ιερά βιβλία των χριστιανών έχουν ορισθεί να υπηρετούν στην πνευματική τους ζωή. Αμέσως τότε τον φυλάκισαν. Επειδή όμως και με το μέσο αυτό δεν κατόρθωσαν τίποτα, τον εξόρισαν μαζί με τον πρεσβύτερο Ιανουάριο, τον Φορτουνάτο και τον Σεπτεμίνο.
Μετά από ένα περιπετειώδες ταξίδι στη θάλασσα, τους έφεραν στη Λυκαονία της Μικράς Ασίας. Εκεί ακολούθησαν νέες απειλές και βάσανα, αλλά η αφοσίωση των Αγίων προς το Χριστό διατηρήθηκε η ίδια. Μετά από μερικούς μήνες, θανατώθηκαν με αποκεφαλισμό.
|
Από τη Λατινική λέξη 'fortunatus'=καλότυχος. Στα Ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί σαν 'Τυχικός' |
|
|
|
Καταγόταν από την Αδριανούπολη της Ανατολικής Θράκης και κατά κόσμον ονομαζόταν Χριστόδουλος. Όταν ήταν νέος με δόλιο τρόπο εξισλαμίοηκε από ένα εξωμότη Αρμένιο. Συναισθάνθηκε όμως το σφάλμα του, μετανόησε και εξομολογήθηκε. Σε ηλικία 19 χρονών ήλθε στη Μονή Διονυσίου, όπου για τέσσερα χρόνια έζησε με υποταγή και κατάνυξη. Με την ευλογία του γέροντα του Στέφανου, επέστρεψε στην Αδριανούπολη, όπου μπροστά στον κριτή αποκήρυξε τον Μωαμεθανισμό και ομολόγησε με θάρρος τη Χριστιανική του πίστη. Έτσι στις 16 Απριλίου 1818, και ώρα 8.00 αποκεφαλίστηκε ψάλλοντας το «Χριστός Ανέστη».
|
Από το Χριστός και το φέρω και σημαίνει "αυτός που φέρει το Χριστό". Στην κυριολεξία φαίνεται ότι έγινε αυτό. |
|
|
|
Η Οσία Θεοδώρα, κατά κόσμο Βάσσα ή Βασίλισσα, ήταν πριγκίπισσα του Νίζνιυ, Νόβγκοροντ, που ανήκε στην περιοχή του προγκιπάτου της Σουζδαλίας. Από αγάπη προς τον Θεό έγινε μοναχή και κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 1347.
|
Από το θεός και δώρο και σημαίνει "δώρο του Θεού". |
|
16 Απριλίου > Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα
|
|
Άγιος Λεωνίδης και οι Αγίες Χάρισσα, Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα και Θεοδώρα |
|
Ο Άγιος Λεωνίδης, ο «Μέγας πρόμαχος Επιδαύρου» όπως αποκαλείται, στο απολυτίκιο του και οι Αγίες αυτές γυναίκες, έζησαν στα χρόνια του βασιλιά Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.), και κατάγονταν από την Πελοπόννησο.
Συνελήφθησαν κατά τις ήμερες της Ανάστασης του Κυρίου στην Τροιζηνία της Πελοποννήσου, και ρίχθηκαν όλοι μαζί στη θάλασσα.
|
Από το αρχαίο Ελληνικό, ουσιαστικό και επίθετο, 'νίκη' και σημαίνει την υπερίσχυση, επικράτηση, τη νικήτρια.
Χρησιμοποιείται επίσης σαν υποκοριστικό πολλών ονομάτων όπως Αβρονίκη, Αγαθονίκη, Αγανίκη, Αγλαονίκη, Ανδρονίκη, Ανθηνίκη, Αξιονίκη, Αριστονίκη, Βερενίκη, Βερίνη, Βερνίκη, Βερονίκη, Δημονίκη, Δομενίκη, Δομινίκη, Δομνίνη, Ειρηνονίκη, Ελενίκη, Ελευθερονίκη, Ελπινίκη, Ευνίκη, Θεσσαλονίκη, Καλλινίκη, Καταλωνική, Κλέα, Κλειονίκη, Κλειωνίκη, Κλεονίκη, Λανίκη, Μηκιονίκη, Νικασίπολις, Νικήτα, Νικηφόρα, Νικίππη, Νικοδήμη, Νικολία, Πολυνίκη, Πυθιονίκη, Πυθονίκη, Πυνθονίκη, Ροδονίκη, Στρατονίκη, Φερενίκη, Φοινίκη, |
|
|
|
|
|