14 Μαΐου > Άγιοι Αριστοτέλης και Λέανδρος οι μάρτυρες
|
|
|
Δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες
|
Από το άριστος και το τέλος (σκοπός) και σημαίνει "αυτός πού έχει άριστους σκοπούς, αυτός που τελειώνει άριστα τους στόχους του". |
|
14 Μαΐου > Αγίου Θεράποτος Επισκόπου Κύπρου
|
|
|
Σύμφωνα με την παράδοση (δηλαδή δεν είναι εξακριβωμένο) έζησε ένα διάστημα στα Ιεροσόλυμα και στην συνέχεια έγινε επίσκοπος Κιτίου στην Κύπρο.
Λέγεται ότι ήταν θαυματουργός και ότι ανέστησε, κατά τη διάρκεια της παραμονής του στα Ιεροσόλυμα, τον νεκρό γιό μιας Εβραίας που έκλαιγε γοερά.
Στο Κίτιο (σημερινή πόλη της Λάρνακας), συνέχισε να κάνει θαύματα και να ποιμαίνει τον λαό μέχρι που τελείωσε μαρτυρικά η ζωή του, όταν τον κατέσφαξαν, Άραβες πειρατές, πάνω στην Αγία Τράπεζα την ώρα που λειτουργούσε.
|
Υπηρέτης. Αυτός που υπηρετεί πχ μια οικογένεια, μια επιστήμη, ένα καλλιτεχνικό κλάδο, ή ένα ασθενή (θεράπων ιατρός). |
|
|
|
Ο Άγιος Καρτέγιος (555-637 m.X.) καταγόταν από την Ιρλανδία και ήταν ιδρυτής της περίφημης μονής του Ραθανόφφαλυ, που είχε περί τους οκτακόσιους εξήντα μοναχούς. Το 635 μ.Χ. αναγκάσθηκε να εγκαταλείψει τη μονή και να εγκατασταθεί στο Λίσμορ, όπου εξελέγη Επίσκοπος. Αφού έζησε και ποίμανε το ποίμνιό του θεοφιλώς, κοιμήθηκε με ειρήνη το 637 μ.Χ.
|
Στις διάφορες Κελτικές γλώσσες σημαίνει στοργικός,ευγενικός και τρυφερός.
|
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το άριστος και το τέλος (σκοπός) και σημαίνει "αυτή που έχει άριστους σκοπούς, αυτή που τελειώνει άριστα τους στόχους της". |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το ουσιαστικό θεράπων, και σημαίνει η υπηρέτρια |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
14 Μαΐου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία Απελευθέρωση Δυτικής Θράκης
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'μίλτος'=κόκκινη γή και 'κεύθω'=κρύβω και σημαίνει τον κρυμμένη κοκκινομάλλα |
|
|
|
Θράκας που αναφέρεται από τον Ξενοφώντα
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'μίλτος'=κόκκινη γή και 'κεύθω'=κρύβω και σημαίνει τον κρυμμένο κοκκινομάλλη |
|
|
|
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις, γη + έργον, και σημαίνει τον εργαζόμενο την γη αλλά και αυτόν που επιδέχεται πνευματική καλλιέργεια. |
|
|
|
Γεννήθηκε στην Γερμανία και από τη νεότητά του έζησε ασκητική ζωή. Εγκατέλειψε την πατρική οικία, διαμοίρασε την περιουσία του στους φτωχούς και άρχισε να ζει περιπλανώμενος. Τελικά έφθασε στη Ρωσία και αποφάσισε να ζήσει στο Ροστώβ. Ζούσε μέσα στο χιόνι και στο κρύο, υπομένοντας κάθε προσβολή. Εγκαταστάθηκε σε μία σαθρή ξύλινη καλύβα, την οποία έφτιαξε ο ίδιος. Επέλεξε ένα ακατανόητο τρόπο ζωής για το Όνομα του Χριστού, με αδιάλειπτη προσευχή, μη επιτρέποντας στον εαυτό του πολύ ύπνο ή ξεκούραση. Στεκόταν όλη τη νύχτα άγρυπνος και δοξολογούσε τον Θεό. Την ημέρα ο Άγιος έκανε τους γύρους της πόλεως, ενεργώντας ως σαλός. Κοιμήθηκε με ειρήνη το 1474 μ.Χ.
Του δόθηκε το παρωνύμιο ‘Τβερντίσλοβ’=πιστός του Λόγου, επειδή ομιλούσε συνεχώς για τον Ιησού Χριστό.
|
Από το όνομα Ίσις (αιγυπτιακή θεότητα) και το ουσιαστικό δώρο, και σημαίνει "δώρο της Ίσιδας". |
|
14 Μαΐου > Άγιος Ιωάννης ο Νεομάρτυρας ο Βούλγαρος ο χρυσοχόος
|
|
|
Ο Νεομάρτυρας αυτός καταγόταν από την πόλη Σούμνα της Βουλγαρίας και έκανε το επάγγελμα του Χρυσοχόου. Ήταν ωραίος στην όψη και ενάρετος.
Απέναντι όμως από το εργαστήριο του, κατοικούσε μια τούρκικη οικογένεια, που είχε μια νεαρή κόρη, η οποία προσπαθούσε να ελκύσει τον 18χρονο Ιωάννη. Επειδή όμως δεν τον κατάφερε, συκοφάντησε τον Ιωάννη ότι δήθεν αποπειράθηκε να τη βιάσει. Τότε ο μάρτυρας οδηγήθηκε στον κριτή και σύμφωνα με την εκδοθείσα απόφαση, έπρεπε ή να τουρκέψει και να παντρευτεί την τουρκοπούλα ή να δαρεί μέχρι θανάτου. Ο Ιωάννης απάντησε ότι, προτίμα να πεθάνει παρά να αρνηθεί τον Χριστό. Τελικά τον αποκεφάλισαν στις 14 Μαΐου 1802 μ.Χ.
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα από το (יה) ΄για’, ένα από τα Εβραϊκά ονόματα του Θεού και το (חנן), ‘χανάν = δώρο και σημαίνει δώρο του Θεού. Το αντίστοιχο του στα Ελληνικά είναι το Θεόδωρος. |
|
|
|
Ο Άγιος Ακόλουθος μαζί με τους αγίους Αλέξανδρο και Βάρβαρο, αφού έζησαν ζωή αγία και έφεραν στη χριστιανική πίστη πολλούς ειδωλολάτρες, μαρτύρησαν δια αποκεφαλισμού.
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'α'-αθροιστικό και 'κέλευθος'=δρόμος και αρχικά σήμαινε αυτόν που συμβαδίζει, αλλά σήμερα σημαίνει αυτόν που ακολουθεί. |
|
14 Μαΐου > Άγιοι Αλέξανδρος, Βάρβαρος και Ακόλουθος
|
|
|
Οι Άγιοι αυτοί, αφού έζησαν ζωή αγία και έφεραν στη χριστιανική πίστη πολλούς ειδωλολάτρες, μαρτύρησαν δια αποκεφαλισμού.
|
Από το αρχαίο Ελληνικό ρήμα αλέξω ή αλέκω (προστατεύω) και ανήρ (άνδρας) και σημαίνει "αυτός που προστατεύει από τους άνδρες (σ' αυτή την περίπτωση οι άνδρες που αποτελούν το εχθρικό στράτευμα). |
|
|
|
Ο Άγιος Αλέξανδρος έζησε στα χρόνια του βασιλιά Γαλερίου Μαξιμιανού (286 - 305 μ.Χ.) και ήταν στρατιώτης στο τάγμα του κόμη Τιβεριανού. Διακρινόταν για το ωραίο του παράστημα και για την άψογη ηθική ζωή του. Καταδικάστηκε για ανυπακοή στις αυτοκρατορικές διαταγές για θυσία στην τότε επικρατούσα θρησκεία και αποκεφαλίστηκε.
|
Από το αρχαίο Ελληνικό ρήμα αλέξω ή αλέκω (προστατεύω) και ανήρ (άνδρας) και σημαίνει "αυτός που προστατεύει από τους άνδρες (σ' αυτή την περίπτωση οι άνδρες που αποτελούν το εχθρικό στράτευμα). |
|
14 Μαΐου > Άγιος Ανδρέας ηγούμενος της μονής Ραφαήλ (Τομπόλσκ)
|
|
|
Δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες
|
Από το αρχαίο ουσιαστικό ανήρ (γενική ανδρός) και σημαίνει "ο ανδρείος, ο πραγματικός άνδρας". |
|
14 Μαΐου > Άγιοι Αλέξανδρος, Βάρβαρος και Ακόλουθος
|
|
|
Οι Άγιοι αυτοί, αφού έζησαν ζωή αγία και έφεραν στη χριστιανική πίστη πολλούς ειδωλολάτρες, μαρτύρησαν δια αποκεφαλισμού.
|
Προέρχεται από την αρχαία λέξη "βάρβαρος". "Βαρβάρους" αποκαλούσαν οι αρχαίοι Έλληνες τους ξένους λόγω της ηχητικής εντύπωσης "Βαρ Βαρ" που τους προκαλούσαν οι γλώσσες τους. |
|
|
|
Ο Άγιος Ισίδωρος ήταν ναύτης του βασιλικού στόλου, στα χρόνια του αυτοκράτορα Δεκίου και καταγόταν από την Αλεξάνδρεια. Καταγγέλθηκε ότι ήταν χριστιανός και επειδή αρνήθηκε να αποδείξει υποταγή στις αυτοκρατορικές διατάξεις, βασανίστηκε και αποκεφαλίστηκε.
|
Από το όνομα Ίσις (αιγυπτιακή θεότητα) και το ουσιαστικό δώρο, και σημαίνει "δώρο της Ίσιδας". |
|
14 Μαΐου > Άγιοι Αριστοτέλης και Λέανδρος οι μάρτυρες
|
|
|
Δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'λεώς' (λαός) και 'ανήρ' (ανδρός) και σημαίνει ο "ανδρείος του λαού". |
|
|
|
Έγινε μοναχός μετά το θάνατο του πατέρα του. Μετά από πολλές περιπλανήσεις, μεταξύ άλλων, Κωνσταντινούπολη, Πάτμο, Κύπρο, Κρήτη έγινε Πατριάρχης Ιεροσολύμων το 1170 μ.Χ. αφού προηγουμένως αρνήθηκε τους τη θέση επισκόπου στη Ρωσία και Κύπρο. Μετά από διαφωνίες του με τον αυτοκράτορα Ανδρόνικο Κομνηνό, εξορίστηκε και πέθανε στην εξορία σε βαθιά γεράματα στις 14 Μαΐου 1190 μ.Χ.
|
Από τη λέξη 'λέων', γόνος λιονταριού |
|
14 Μαΐου > Άγιος Μάρκος ο Νεομάρτυρας ο Κρής που μαρτύρησε στη Σμύρνη
|
|
|
Ο Άγιος Μάρκος, ήταν Κρητικός και έμενε στη Σμύρνη, όπου από μικρό παιδί εξισλαμίστηκε βίαια από τούς Τούρκους. Αργότερα πήγε στην Κωνσταντινούπολη και μαθήτευσε κοντά στο σοφό και πολυμαθή διδάσκαλο, Μελέτιο Συρίγο. Επανήλθε στη Σμύρνη, όπου κήρυξε δημόσια το Χριστιανισμό. Για το λόγο αυτό συνελήφθη και αφού με σθένος αρνήθηκε να προδώσει την πίστη του, βασανίστηκε σκληρά και τέλος αποκεφαλίστηκε στις 14 Μαΐου 1643 μ.Χ. στη Σμύρνη.
|
Από το Λατινικό Μars - rtis (ο θεός Άρης των Ρωμαίων) και σημαίνει "ο φιλοπόλεμος". |
|
|
|
Ο Όσιος Νικήτας καταγόταν από την Ρωσία και ήταν κατά σάρκα αδελφός του Οσίου Νίκωνος, ηγουμένου της Λαύρας του Κιέβου. Μόνασε στη μονή των Σπηλαίων του Κιέβου, αλλά το ανυπάκουο του χαρακτήρα του τον οδήγησε στο να εγκαταλείψει την κοινοβιακή ζωή και τους Πατέρες και να ζήσει, ως μοναχός, απομονωμένος σε ένα κελί που έφτιαξε για τον εαυτό του. Μια μέρα και ενώ ο Όσιος Νικήτας προσευχόταν, ο διάβολος μεταμορφωμένος σε Άγγελο Κυρίου, παρουσιάσθηκε μπροστά του και του είπε να μην προσεύχεται πλέον, αλλά να μελετά τις Αγίες Γραφές. Το έργο της προσευχής θα αναλάμβανε αντί του Οσίου ο ψευτοάγγελος. Ο Όσιος υπέκυψε στον πειρασμό. Νόμισε ότι κατά θεία παραχώρηση και λόγω των ασκητικών του αγώνων ο Θεός του χάρισε αυτή τη μεγάλη δωρεά. Έτσι σταμάτησε την προσευχή και άρχισε τη μελέτη.
Ο Όσιος άρχισε ξαφνικά να προφητεύει μόνο τα μέλλοντα κακά: κλοπές, εγκλήματα, κακές ενέργειες και πράξεις, όλα δηλαδή εκείνα που κατεργάζεται ο διάβολος, ο πατέρας του ψεύδους και της κακίας. Η φήμη του απλώθηκε παντού και όλοι τον θαύμαζαν για την ακριβή εκπλήρωση των προφητικών του λόγων. Οι Πατέρες της μονής άρχισαν να καταλαβαίνουν ότι ο Όσιος Νικήτας είχε πέσει σε πλάνη και είχε οδηγηθεί από τον σατανά σε οδό απωλείας. Έτσι ξεκίνησαν θερμή προσευχή για να φωτισθεί ο νους του Οσίου και να σωθεί. Χάρη στην προσευχή των συνασκητών του, των Αγίων εκείνων Πατέρων, που από αγάπη για τον άνθρωπο προσεύχονταν και για τον αδελφό τους, ο νους του Οσίου φωτίσθηκε και άρχισε πάλι να προσεύχεται και να βιώνει τους αληθινούς καρπούς της μοναχικής πολιτείας, της αρετής και της ασκήσεως. Ο Θεός όχι μόνο έκανε δεκτή τη μετάνοιά του, αλλά και τον αξίωσε του χαρίσματος της θαυματουργίας.
Λόγω της οσιακής ζωής του ο Άγιος Νικήτας, το έτος 1096 μ.Χ., εξελέγη Επίσκοπος Νόβγκοροντ. Αφού ποίμανε αξίως και θεοφιλώς το ποίμνιό του, κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 1109 μ.Χ..
|
Από το νίκη και σημαίνει "ο νικητής". |
|
|
|
|
|