Εορτές 2 Νοεμβρίου: Άγιος Ακίνδυνος Άγιος Ανεμπόδιστος Άγιος Αφθόνιος Άγιος Ελπιδοφόρος Άγιος Νικοπολιτιανός Άγιος Πηγάσιος Άγιος Στύραξ Άγιος Τωβίας Ακίνδυνη Ανεμπόδιστη Αφθονία Ελπιδοφόρα Νικοπολιτιανή Πηγασίς Στύρασσα Συγκλητικοί Τωβία
©ΤΕΗ - Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία: -
Άλλες Σημερινές Εορτές: Αγία Δομνίνα Αγία Κυριακή Άγιος Αγάπιος ο Μάρτυρας Άγιος Αντώνιος ο ομολογητής Άγιος Αττικός ο μάρτυρας Άγιος Ευδόξιος Άγιος Ευστράτιος Άγιος Θεόδωρος που μαρτύρησε στο Βραχώρι Άγιος Καρτέριος Άγιος Λάμπρος που μαρτύρησε στο Βραχώρι Άγιος Μαρίνος Άγιος Ωκεανός Όσιος Γαβριήλ ο Ομολογητής - Σαλός Όσιος Μαρκιανός «ο εν τη Κύρω»
Εορτές 15 Ιανουαρίου 2026 <> 
Κύριες Εορτές
Καταγόταν από την Ιρλανδία. Από νεαρή ηλικία αγάπησε τον Χριστό και ακολούθησε την οδό της μοναχικής ζωής. Η Αγία Ίτε μαζί με την Αγία Μπριγκίτα θεωρούνται οι πιο σημαντικές αγίες της πρώιμης ιρλανδικής χριστιανικής ζωής. Λόγω της προηγούμενης σχέσης της με την εκπαίδευση, η Ίτε ίδρυσε σχολή στην οποία δίδασκε μικρά παιδιά. Ίδρυσε επίσης ένα μοναστήρι στο Κίλλεντι (Killeedy) στην κομητεία Λίμερικ (Limerick) όπου υπάρχει ένα ιερό πηγάδι αφιερωμένο στη χάρη της. Σύμφωνα με ένα τοπικό θρύλο θεωρείται σαν θετή μητέρα του νεογέννητου Ιησού και μητέρα πολλών Ιρλανδών αγίων. Η Αγία κοιμήθηκε οσίως με ειρήνη, το έτος 570 μ.Χ., στη μονή της.
Όνομα: Ίτα
Ετυμολογία: Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'ιτέα'=ιτιά, και στα Ιρλανδικά αποδίδει την δίψα για μάθηση, όπως η ιτιά διψά για νερό. Χρησιμοποιείται και σαν υποκοριστικό πολλών ονομάτων, όπως τα Αγαπητή, Άϊτα, Ελίτα, Ερωτοκρίτα, Θωμαρίτα, Ιταλική. Κλήτα, Κυριακή, Λελίτα, Λητώ, Μαργαρίτα, Μαρίτα, Μελπίτα, Μήτα, Νικήτα, Ρίτα, Σομμαρίτα, Φειδεκρίτα, κλπ
Η Αγία Σεκουνδίνη άθλησε επί αυτοκράτορα Δεκίου (249 - 251 μ.Χ.).
Όνομα: Σεκούνδα
Ετυμολογία: Οι αρχαίοι Λατίνοι συνήθιζαν να δίνουν ονόματα στα παιδιά τους, προπάντων μετά το τέταρτο, που υποδείκνυαν την σειρά που γεννήθηκαν. Έτσι το πρώτο αγόρι ή κορίτσι μπορούσε να ονομαστεί Πρίμος ή Πρίμα (Primus ή Prima) και ούτω καθεξής. Στην περίπτωση αυτή το όνομα προέρχεται από το ‘Secunda’=Δεύτερη ή Δευτέρα. Η κατάληξη -ανή δείχνει αυτήν που ανήκει στην Σεκούνδα ή Σεκούνδο.
Άγιος και βασιλιάς Κέολγουλφ της Νορθουμβρίας
(695 - 765 μ.Χ.) Υπήρξε βασιλιάς της Νορθουμβρίας ‘Northumbria’ στην Αγγλία τον 8ο μ.Χ. αιώνα.

Σε μεταγενέστερο στάδιο παραιτήθηκε και έγινε μοναχός, μάλλον για να αποφύγει κάποιου είδους πολεμική αντίδραση εναντίον του θρόνου του.
Όνομα: Κέολγουλφ
Ετυμολογία: Αγγλο-Σαξωνικό μάλλον όνομα που προέρχεται από τα παλαιά αγγλικά στοιχεία ‘ceol’=καρίνα και ‘wulf’=λύκος. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι η λέξη ‘carina’ στα Λατινικά αποδίδει τη λέξη καρυδότσουφλο, αυτό το όνομα μάλλον σημαίνει κάποιο που φαίνεται αδύνατος και ανίκανος να αντιμετωπίσει δύσκολες καταστάσεις, αλλά στην πραγματικότητα είναι αδίστακτος σαν λύκος, έτοιμος να κατασπαράξει οποιονδήποτε τολμήσει να τον πλησιάσει.
Ο Άγιος αυτός ήταν από την Αλεξάνδρεια στα χρόνια του βασιλιά Δεκίου (250). Ο πατέρας του ονομαζόταν Νείλος και είχε το αξίωμα του ανθυπάτου. Ο Πανσόφιος σπούδασε σε μεγάλο βαθμό τα Ελληνικά γράμματα, καθώς επίσης και την Αγία Γραφή. Οταν πέθανε ο πατέρας του, μοίρασε την περιουσία του στους φτωχούς και αποσύρθηκε στην έρημο. Εκεί έζησε 27 ολόκληρα χρόνια ασκούμενος στην αρετή και την ησυχία. Καταγγέλθηκε όμως στον Αυγουστάλιο της Αλεξανδρείας, ο όποιος διέταξε και τον έφεραν μπροστά του. Εκεί ο Πανσόφιος με την αρετή και τη μεγάλη γνώση πού τον διέκρινε, συνέτριψε μία προς μία τις πλάνες των ειδώλων. Εξευτελισμένος ο τύραννος διέταξε και τον έδειραν μέχρι θανάτου.
Όνομα: Πανσόφιος
Ετυμολογία: Από το 'παν'=όλα, τα πάντα και το 'σοφία' που σημαίνει πολυμάθεια, βαθιά γνώση. Σύμφωνα με τον Σωκράτη (Πλάτωνος Κρατύλος) ‘σοφία’ σημαίνει ό,τι εφάπτεται (εγγίζει) την ‘φοράν’ (μετακίνηση). Αφήνει ταυτοχρόνως να νοηθεί ότι δεν είναι και τόσο καθαρή η ρίζα της. Αναφέρεται δε και σε ένα ρήμα που χρησιμοποιούσαν οι ποιητές ‘εσύθη’ για εκείνους που αρχίζουν να προχωρούν γρήγορα. Αυτής λοιπόν της κίνησης ‘επαφήν’ σημαίνει η ‘σοφία’.
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
Όνομα: Πανσοφία
Ετυμολογία: Από το 'παν'=όλα, τα πάντα και το 'σοφία' που σημαίνει πολυμάθεια, βαθιά γνώση. Σύμφωνα με τον Σωκράτη (Πλάτωνος Κρατύλος) ‘σοφία’ σημαίνει ό,τι εφάπτεται (εγγίζει) την ‘φοράν’ (μετακίνηση). Αφήνει ταυτοχρόνως να νοηθεί ότι δεν είναι και τόσο καθαρή η ρίζα της. Αναφέρεται δε και σε ένα ρήμα που χρησιμοποιούσαν οι ποιητές ‘εσύθη’ για εκείνους που αρχίζουν να προχωρούν γρήγορα. Αυτής λοιπόν της κίνησης ‘επαφήν’ σημαίνει η ‘σοφία’.
Εορτές ©ΤΕΗ
-
Άλλες Εορτές
15 Ιανουαρίου > Άγιοι Ελπίδιος, Δάναξ και Ελένη
Δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες
Όνομα: Ελένη
Ετυμολογία: Υπάρχουν διάφορες εκδοχές σχετικά με την ετυμολογική προέλευση του ονόματος Ελένη που σχεδόν όλες συγκλίνουν στη σχέση με το φως. Δηλαδή φωτεινή, λαμπερή, απαστράπτουσα. Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'έλη' που σημαίνει το ηλιακό φώς. Σέλας σημαίνει επίσης φως. Από αυτήν την ρίζα προέρχονται τα ονόματα Σελήνη, Ελένη και Ελλάς. Μόνο που στο Σέλας και στη Σελήνη το αρχικό σίγμα δεν αντικαταστάθηκε από τη δασεία που τελικά απορρίφθηκε από αυτά τα ονόματα.
Γεννήθηκε το 1633 μ.Χ. στο χωριό Σκιλλούς της Πεδιάδος Κρήτης. Σπούδασε στην Κέρκυρα και την Βενετία. Γνώριζε ελληνικά, λατινικά και εβραϊκά. Εξελέγη μητροπολίτης Καστοριάς, στην οποία χρημάτισε διδάσκαλος. Τον Μάϊο του 1686 μ.Χ. του δόθηκε επιτροπικώς η μητρόπολη Αδριανουπόλεως. Το 1688 εξελέγη πατριάρχης Αλεξανδρείας μέχρι το 1712 μ.Χ. οπότε παραιτήθηκε λόγω ασθένειας. Κατόπιν μετέβη για εφησυχασμό, μελέτη και προσευχή στην ιερά μονή Βατοπαιδίου, όπου και ανεπαύθη οσιακώς τον Ιανουάριο του 1714 μ.Χ.
Όνομα: Γεράσιμος
Ετυμολογία: Από την αρχαία Ελληνική λέξη γέρας=έπαθλο και σημαίνει "βραβευμένος".
15 Ιανουαρίου > Άγιοι Ελπίδιος, Δάναξ και Ελένη
Δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες.
Όνομα: Δάναξ
Ετυμολογία: Άγνωστης ετυμολογίας. Πιθανόν να προκύπτει από το επίρρημα 'δαν'=παμπάλαιος και το 'άναξ'=βασιλιάς και σημαίνει παμπάλαιος βασιλιάς.
15 Ιανουαρίου > Άγιοι Ελπίδιος, Δάναξ και Ελένη
Δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες
Όνομα: Έλπίδιος
Ετυμολογία: Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'ελπίς'=ελπίδα
15 Ιανουαρίου > Αναφέρεται από ορισμένους συναξαριστές, αλλά δεν συμφωνούν όλοι για αυτήν την γιορτή
Ο Άγιος Κοσμάς ο Μελωδός ανατράφηκε από τον ευσεβή Σέργιο, που ήταν πατέρας του Ιωάννη του Δαμασκηνού.

Ο Σέργιος ήταν υπουργός οικονομικών τού Χαλίφη των Αράβων. Ο Ιωάννης και ο Κοσμάς είχαν αγάπη και έφεση προς την μάθηση είτε αυτή αφορούσε τις επιστημονικές γνώσεις είτε τις ιερές γνώσεις της θρησκείας μας. Γι' αυτό το λόγο ο Σέργιος προσπαθούσε να τους βρει ένα σοφό δάσκαλο.

Η ευκαιρία που έψαχνε παρουσιάστηκε όταν οι Άραβες σε μία λεηλασία που έκαναν στη Σικελία έπιασαν αιχμάλωτο τον μοναχό Κοσμά από την Καλαβρία. Ο Σέργιος τον ελευθέρωσε και του πρόσφερε την φιλοξενία του με αντάλλαγμα να διδάξει τους υιούς του. Ο Κοσμάς ήταν άνδρας εγκυκλοπαιδικώτατος, είχε σπουδάσει Θεολογία, Φιλολογία, Μαθηματικά και ήταν ικανός να διδάξει φιλοσοφία και ρητορική. Γνώριζε επίσης μουσική και ποίηση. Υπό την καθοδήγησή του λοιπόν ο Ιωάννης και ο Κοσμάς προέκοψαν λαμπρώς.

Μετέβησαν στα Ιεροσόλυμα, όπου έγιναν δεκτοί από τη Μονή τού Αγίου Σάββα. Ο Κοσμάς μετά από προτροπή του Πατριάρχη των Ιεροσολύμων χειροτονήθηκε το 743 μ.Χ. επίσκοπος Μαϊουμά, η οποία αρχαιότερα ονομαζόταν Ανδήδων και ήταν παραθαλάσσια πόλη στην Παλαιστίνη. Διετέλεσε τα καθήκοντά του με επιμέλεια και ευσυνειδησία.
Όνομα: Κοσμάς
Ετυμολογία: Από το αρχαίο ουσιαστικό κόσμος (στολισμός,κόσμημα) και σημαίνει "αυτός που αγαπάει την τάξη, τον στολισμό".
Ο Όσιος Αλέξανδρος είναι ουσιαστικά ο πρώτος ιδρυτής της μονής των Ακοιμήτων. Έτσι λέγονταν οι μοναχοί της Ανατολής, που ζούσαν κοινοβιακά και χωρίζονταν σε ομάδες, που ανυμνούσαν διαδοχικά το Θεό καθ’ όλη την ημέρα και τη νύχτα, ώστε να μην έπαυε ποτέ στη Μονή τους η προσευχή.

Καταγόταν από επιφανή οικογένεια της Ασίας και σπούδασε στην Κωνσταντινούπολη. Διακρινόταν για την φιλομάθεια και την αρετή του. Μελετούσε αδιάλειπτα το Ιερό Ευαγγέλιο και αποφάσισε να εγκαταλείψει τον κόσμο και να αφιερωθεί στον Θεό. Αφού διένειμε τα υπάρχοντά του στους πτωχούς πήγε στη Συρία, όπου έγινε μοναχός σε μονή της οποίας ηγούμενος ήταν ο μοναχός Ηλίας. Αφού έμεινε εκεί τέσσερα χρόνια, έζησε στην έρημο ως αναχωρητής επί επτά χρόνια. Επανήλθε στη Συρία, όπου ίδρυσε μοναστήρι στη δεξιά όχθη του Ευφράτη ποταμού και άρχισε να εργάζεται ιεραποστολικά κηρύττοντας το Ευαγγέλιο. Λίγο αργότερα πήγε στην Κωνσταντινούπολη και ίδρυσε νέα μονή πλησίον του οίκου του Αγίου Μάρτυρος Μηνά. Αλλά ήρθε σε προστριβή με τον Πατριάρχη Σισσίνιο (426 - 427 μ.Χ.) και τους άρχοντες, τους οποίους ως ζηλωτής έλεγχε εάν θεωρούσε ότι έπρατταν κάτι άτοπο. Έτσι, μετά από περιπέτειες, εγκαταστάθηκε στα βορειοανατολικά της Βιθυνίας, σε τόπο καλούμενο Γομών. Εκεί ο Όσιος Αλέξανδρος κοιμήθηκε με ειρήνη.
Όνομα: Αλέξανδρος
Ετυμολογία: Από το αρχαίο Ελληνικό ρήμα αλέξω ή αλέκω (προστατεύω) και ανήρ (άνδρας) και σημαίνει "αυτός που προστατεύει από τους άνδρες (σ' αυτή την περίπτωση οι άνδρες που αποτελούν το εχθρικό στράτευμα).
Γεννήθηκε στο χωριό Οσσόκε στην περιοχή Κρίβα Παλάνκα της Σερβίας κατά τον 11ο αιώνα μ.Χ. Αγάπησε τη μοναχική πολιτεία και εκάρη μοναχός στη μονή του Λέσνοβο. Κοιμήθηκε με ειρήνη στις αρχές του 12ου αιώνος μ.Χ.

Όνομα: Γαβριήλ
Ετυμολογία: Εξελληνισμένο εβραϊκό όνομα από τα (גבר ) ‘γκάμπαρ’=ισχυρός , και ( אל ) ‘ηλ’=θεός και σημαίνει "ο Θεός είναι η ισχύς μου".
Έζησε στα μέσα του 5ου μ.Χ. αιώνα και ήταν γιος του Ευτροπίου, συγκλητικού στο αξίωμα, και της Θεοδώρας. ο Ιωάννης δεν θέλησε ν' ακολουθήσει το δρόμο των δύο μεγαλύτερων αδελφών του, πού κατέλαβαν λαμπρά αξιώματα. Προτίμησε να αφιερωθεί στην υπηρεσία της πίστης. Επειδή όμως οι γονείς του επέμεναν, έφυγε από το πατρικό του σπίτι και πήγε στην μονή των Ακοιμήτων όπου έγινε μοναχός. Αργότερα, όταν πληροφορήθηκε ότι υπήρχαν προβλήματα στην οικογένεια του αποφάσισε, με την συγκατάθεση του ηγουμένου της μονής, να επιστρέψει στους γονείς του. Παρουσιάσθηκε σαν ένας άγνωστος μοναχός. Αυτοί δεν τον αναγνώρισαν. Άλλ' ήταν τόση μεγάλη ή ευγένεια της φυσιογνωμίας και των λόγων του, που τον παρακάλεσαν να έρχεται καθημερινά στο σπίτι. Δέχθηκε με τη συμφωνία να του κατασκευάσουν μια καλύβα στο βάθος του περιβολιού της πατρικής του οικίας. Εκεί ο Ιωάννης έστησε την κατοικία του, και μέσα σε τρία χρόνια κατάφερε, με τη χάρη του Θεού, να φέρει στο σωστό δρόμο τους γονείς του. Κάποια στιγμή φαίνεται ότι προαισθάνθηκε το τέλος του οπότε τους αποκάλυψε πώς ήταν ο γιος τους. Πέθανε την ίδια ημέρα.
Όνομα: Ιωάννης
Ετυμολογία: Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα από το (יה) ΄για’, ένα από τα Εβραϊκά ονόματα του Θεού και το (חנן), ‘χανάν = δώρο και σημαίνει δώρο του Θεού. Το αντίστοιχο του στα Ελληνικά είναι το Θεόδωρος.
Όταν ο Δέκιος (249-251) κήρυξε τον τρομερό διωγμό κατά των χριστιανών, ο Παύλος, μόλις 15 χρονών, έχασε τους γονείς του. Φοβούμενος μη παραδοθεί στους διώκτες των χριστιανών από τον επ' αδελφή γαμπρό του, που του ζητούσε την περιουσία, κατέφυγε στην έρημο. Εκεί, μέσα στην ησυχία της φύσης, βρήκε καιρό για συστηματική μελέτη και προσευχή. Όταν πέρασε ο διωγμός του Δεκίου και επανήλθε η γαλήνη, ο Παύλος εξακολούθησε να μένει στην έρημο αποφασίζοντας να μείνει μόνιμα εκεί. Τόσο δε ολοφάνερη είχε γίνει μέσα στην έρημο η πνευματική υπεροχή του και η ταπεινοφροσύνη του, ώστε, όπως κάποτε στον Κύριο μας, έρχονταν πλήθη λαού να Τον ακούσουν έτσι και στον Παύλο έρχονταν πολλοί αναχωρητές να τον ακούσουν και να τον συμβουλευθούν. Η φήμη του είχε φθάσει και στα αυτιά του μεγάλου Αντωνίου, που κίνησε και τον συνάντησε. Όταν μετά από λίγους μήνες επανήλθε ο Άγιος Αντώνιος, βρήκε τον Όσιο Παύλο πεθαμένο, και δύο λιοντάρια έστεκαν κοντά στον τάφο του, τον όποιο είχαν σκάψει με τα νύχια τους. Ο μεγάλος ερημίτης ήταν τότε 113χρονών.
Όνομα: Παύλος
Ετυμολογία: Εξελληνισμένο ρωμαϊκό ψευδώνυμο  'Paulus' =μικρός
Καταγόταν από τη Βουλγαρία και έζησε περί τα τέλη του 10ου μ.Χ. και αρχές του 11ου αιώνος μ.Χ. Ασκήτεψε στη Μονή Βράνσκι της Βουλγαρίας κοντά στον ποταμό Πσίνζα και κοιμήθηκε οσίως με ειρήνη.
Όνομα: Πρόχορος
Ετυμολογία: Από τις Ελληνικές λέξεις 'πρό' και 'χορός' και εννοεί αυτόν που προηγείται του χορού ή ο εισαγωγικός ή πρώτος χορός. Βασικά πρώτος παντός ομίλου.



©2024 names-n-gifts.com - Επικοινωνία