|
|
Μάρτυρας από τη Ρώμη.
Είναι γνωστή με τα Λατινικά ονόματα 'Aura'=Αύρα που προφέρεται 'άουρα' και 'Aurea'=Χρυσή και προφέρεται 'αουρέα'.
|
Απαλή, δροσερή και σχεδόν ανεπαίσθητη πνοή ανέμου.
Μεταφορικά η αίσθηση που προκαλεί ένα άτομο στο περιβάλλον του.
Επίσης χρησιμοποιείται για την ακτινοβολία που πιστεύεται ότι εκπέμπεται από ή περιβάλλει τα σώματα. |
|
|
|
Η Αγία Μάρτυς Χρυσή καταγόταν από αριστοκρατική οικογένεια και μαρτύρησε στα χρόνια του αυτοκράτορα Κλαυδίου (περί το 269 μ.Χ.). Όταν συνελήφθη πέρασε από φρικτά βασανιστήρια πριν τη ρίξουν, με μια μεγάλη πέτρα στο λαιμό, στο βυθό της θάλασσας.
|
Από το επίθετο χρυσή και σημαίνει "αυτή που είναι πολύτιμη σαν το χρυσάφι". H πολύτιμη, η χρυσαφένια, |
|
|
|
Ο Άγιος Κενσουρίνος μαρτύρησε επί αυτοκράτορος Κλαυδίου του Β' (268 - 9 μ.Χ.). Κατείχε το αξίωμα του μαγίστρου (ισόβιος ανώτατος άρχοντας στη διοίκηση και στο στράτευμα) και του πρώτου της συγκλήτου. Ασπάστηκε τον χριστιανισμό και μαρτύρησε δια αποκεφαλισμού, μαζί με τον Ιππόλυτο, τον επίσκοπο Κυριάκο, δύο πρεσβύτερους που είχαν το όνομα Μάξιμος, τον διάκονο Αρχέλαο, την Χρυσή και άλλους.
|
Από το Λατινικό όνομα 'Censorinus' που προέρχεται από τη λέξη 'censorius'=αυστηρός |
|
|
|
Ήταν υπηρέτης της Μάρτυρος Χρυσής. Πέθανε με βασανιστήρια.
|
Πιθανώς αυτός που προέρχεται από τη χώρα του Σαβά. Από το όνομα 'Σαβά' και την κατάληξη '-ίνος'. |
|
|
|
Ρωμαίος στρατιώτης που μαρτύρησε υπερασπιζόμενος την πίστη του.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'αμαυρός'=μαύρος που σημαίνει αυτόν που έχει μαύρο χρώμα.
Βασικά περιγράφεται σαν το πιο σκούρο χρώμα που υπάρχει στη φύση και αποδίδεται με την πλήρη έλλειψη φωτός σε μια νύχτα χωρίς σελήνη και άστρα. |
|
|
|
Γιορτάζει κατ' οικονομία της αγίας Χρυσής
|
Σπάνιο όνομα από την Τουρκική λέξη ‘altin’ = χρυσός, μάλαμα. Παρόλο που εμείς το πήραμε από την Τουρκική γλώσσα εν τούτοις φαίνεται ότι δεν υπάρχει αντίστοιχο στο Τουρκικό ονοματολόγιο. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
Σπάνιο όνομα από την Τουρκική λέξη ‘altin’ = χρυσός, μάλαμα. Παρόλο που εμείς το πήραμε από την Τουρκική γλώσσα εν τούτοις φαίνεται ότι δεν υπάρχει αντίστοιχο στο Τουρκικό ονοματολόγιο. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
Από την λέξη 'αύρα' που είναι η απαλή, δροσερή και σχεδόν ανεπαίσθητη πνοή ανέμου.
Μεταφορικά η αίσθηση που προκαλεί ένα άτομο στο περιβάλλον του.
Επίσης χρησιμοποιείται για την ακτινοβολία που πιστεύεται ότι εκπέμπεται από ή περιβάλλει τα σώματα. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το Λατινικό όνομα 'Censorina' που προέρχεται από τη λέξη 'censoria'=αυστηρή |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
Από το μάλαμα που σημαίνει χρυσάφι |
|
|
|
Δεν υπάρχει αγία με αυτό το όνομα. Θα μπορούσε όμως να γιορτάζει της Αγίας Χρυσής, ή τα Χριστούγεννα
|
Από το μάλαμα και σημαίνει "αυτή που είναι φτιαγμένη από χρυσάφι". |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυνακείο
|
Πιθανώς αυτή που προέρχεται από τη χώρα του Σαβά. Από το όνομα 'Σαβά' και την κατάληξη '-ίνη'. |
|
|
|
Για χριστιανική εορτασική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
Από το επίθετο χρυσός και σημαίνει "αυτόν που είναι πολύτιμος σαν το χρυσάφι". Ο πολύτιμος, ο χρυσαφένιος, |
|
-
|
|
Μάρτυρας του 2ου αιώνα από τη Ρώμη.
|
Από το Λατινικό 'amandus' και σημαίνει τον αξιαγάπητο, αυτόν που δεν καταγγέλθηκε. Ίσως από εδώ να προέρχεται και η Ελληνική λέξη μανδατεύω ή μαντατεύω. |
|
|
|
Ο Άγιος Θεόδωρος ο Χατζής, γεννήθηκε στους Πύργους Θερμής της Λέσβου. Έζησε τον 18ο αιώνα μ.Χ., κατά τους χρόνους της τουρκοκρατίας.
Κάποτε βρέθηκε σε κατάσταση οργής και έγινε Μωαμεθανός. Συνήλθε όμως, συναισθάνθηκε το αμάρτημα του και πήγε στο Άγιον Όρος. Εκεί έζησε για αρκετό χρονικό διάστημα, κοινώνησε των αχράντων μυστηρίων και προετοιμάστηκε για το μαρτύριο.
Επανήλθε λοιπόν στη Μυτιλήνη, παρουσιάστηκε στον κριτή, με τόλμη ομολόγησε τον Χριστό και δήλωσε ότι η μουσουλμανική θρησκεία είναι ψεύτικη. Ο κριτής αμέσως εξέδωσε απόφαση, να θανατωθεί ο μάρτυρας με αγχόνη και κατόπιν τον παρέδωσε σ' άλλον άρχοντα, τον Ναζίρ Ομέρ αγά, που προσπάθησε με κολακείες και υποσχέσεις να τον μεταπείσει. Ο Άγιος όμως πρόβαλλε ακατάβλητο φρόνημα και μετά από φρικτά βασανιστήρια, οδηγήθηκε στον τόπο της εκτέλεσης, όπου αφού πρώτα φίλησε το σχοινί της αγχόνης, προσευχήθηκε στον Θεό και έτσι δέχτηκε το στεφάνι της νίκης στις 30 Ιανουαρίου 1785 μ.Χ.
|
Από το θεός και το δώρον και σημαίνει "δώρο του Θεού". |
|
|
|
Ο Άγιος Θεόφιλος έζησε στα χρόνια των αυτοκρατόρων Κωνσταντίνου και Ειρήνης (780 - 795 μ.Χ.). Γεννήθηκε και ανατράφηκε στην Κωνσταντινούπολη. Έγινε στρατηγός και τοποθετήθηκε στο «θέμα» των Κιβυραιωτών με έδρα την Κιβύρα της Μικράς Ασίας.
Σε μια ναυμαχία με τους Σαρακηνούς κοντά στην Κύπρο περί το 800 μ.Χ., οι δύο άλλοι στρατηγοί που τον συνόδευαν, επειδή τον φθονούσαν, τον εγκατέλειψαν με αποτέλεσμα να συλληφθεί από τους εχθρούς αιχμάλωτος. Τον μετέφεραν στα μέρη τους και τον έκλεισαν στη φυλακή. Κατόπιν τον έβγαλαν και με κολακείες και απειλές τον παρακινούσαν ν' αρνηθεί τον Χριστό. Επειδή όμως ο Θεόφιλος αρνήθηκε σταθερά να εγκαταλείψει την πίστη του, τον αποκεφάλισαν.
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις 'Θεός' και το 'φιλώ'=αγαπώ και σημαίνει αυτός που αγαπά τον Θεό. |
|
30 Ιανουαρίου > Των τριών ιεραρχών Μέγα Βασίλειου, Άγιου Γρηγόριου του Θεολόγου και Ιωάννη του Χρυσόστομου.
|
|
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος |
|
Μεγάλος πατέρας, διδάσκαλος και ιεράρχης της χριστιανικής θρησκείας που γεννήθηκε στην Αντιόχεια το 347 μ.Χ.(κατά άλλους το 354 μ.Χ.). και υπήρξε μέγας πολέμιος των Ελλήνων, του Ελληνικού πολιτισμού, της Ελληνικής παιδείας και των Εβραίων.
Μεταξύ πολλών άλλων αξίζει να αναφερθούν τα πιο κάτω:
Στο ‘περί κενοδοξίας και πως δει τους γονείς ανατρέφειν τα τέκνα’ πόνημά του, απαγορεύει τη χρήση Ελληνικών ονομάτων, λέγοντας
«Κανείς δεν πρέπει στα παιδιά του, των (Ελλήνων) προγονών να καλεί τα ονόματα, του πατέρα, της μητέρας, του παππού και του προπάππου, αλλά αυτά των δικαίων» (δηλαδή της Παλαιάς. Διαθήκης και των αγίων.)
Πατέρας του ήταν ο στρατηγός Σεκούνδος και μητέρα του η Ανθούσα. Έμεινε από πολύ νωρίς ορφανός από πατέρα. Ήταν ευφυέστατος και σπούδασε πολλές επιστήμες στην Αντιόχεια, κοντά στον τότε διάσημο Έλληνα ρήτορα Λιβάνιο, αλλά και στην Αθήνα, μαζί με τον αγαπημένο του φίλο Μέγα Βασίλειο.
Όταν αποπεράτωσε τις σπουδές του ασκήτεψε, σε ηλικία 34 ετών χειροτονήθηκε διάκονος και στα 40 του πρεσβύτερος. Κατά την Ιερατική του διακονία ανέπτυξε όλα τα ψυχικά του χαρίσματα, πύρινο θείο ζήλο και πρωτοφανή ευγλωττία στα κηρύγματα του. Έσειε και συγκλόνιζε τα πλήθη της Αντιόχειας και συγκινούσε τις ψυχές τους βαθύτατα. Η φήμη του αυτή έφτασε μέχρι τη βασιλεύουσα και έτσι, την 15η Δεκεμβρίου 397 μΧ., με κοινή ψήφο βασιλιά Αρκαδίου και Κλήρου, έγινε Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης. Από την θέση αυτή, μεταξύ άλλων, υπήρξε αυστηρός ασκητής και δεινός ερμηνευτής της Αγίας Γραφής, όπως φαίνεται από τα πολλά συγγράμματα του (διασώθηκαν 804, περίπου, ομιλίες του). Έργο επίσης του Χρυσοστόμου είναι και η Θεία Λειτουργία, που τελείται σχεδόν κάθε Κυριακή, με λίγες μόνο, από τότε αλλαγές.
Λόγω του χαρακτήρα του και της ακραίας του συμπεριφοράς καθαιρέθηκε και εξορίστηκε. Το 402 μ.Χ. αποκαταστάθηκε στον πατριαρχικό θρόνο. Δυο χρόνια αργότερα όμως, καθαιρέθηκε ξανά και εξορίστηκε στην Κουκουσό της Αρμενίας και από κει στα Κόμανα, όπου μετά από πολλές κακουχίες και άλλες ταλαιπωρίες πέθανε το 407 μ.Χ.
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα από το (יה) ΄για’, ένα από τα Εβραϊκά ονόματα του Θεού και το (חנן), ‘χανάν = δώρο και σημαίνει δώρο του Θεού. Το αντίστοιχο του στα Ελληνικά είναι το Θεόδωρος. |
|
30 Ιανουαρίου > Των τριών Ιεραρχών (Μέγας Βασίλειος, Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος και άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος)
|
|
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος σε ψηφιδωτό της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινούπολης |
|
Ανακομιδή των λειψάνων του Αγίου Ιωάννη του Χρυσόστομου, γνωστού και σαν Ιωάννη της Αντιόχειας, που επίσης τιμάται η μνήμη του στις 13 Νοεμβρίου. Επίσης συνεορτάζεται την ημέρα των τριών Ιεραρχών (Μέγας Βασίλειος, Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος και άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος), στις 30 Ιανουαρίου.
Ένας από τους μεγαλύτερους ανθέλληνες και πολέμιος κάθε τι του Ελληνικού (πολιτισμού, παιδείας, θρησκείας κτλ)
|
Από το επίθετο χρυσός και το ουσιαστικό στόμα και σημαίνει "αυτός που λέει χρυσά, όμορφα λόγια". |
|
|
|
Ήταν υπηρέτης της Μάρτυρος Χρυσής. Θανατώθηκε μετά από φρικτά βασανιστήρια.
|
Το όνομα είναι παλίνδρομο (καρκινικό), δηλαδή διαβάζεται και αντίθετα.
Δεν εντοπίστηκε η ετυμολογία του Ελληνικού ονόματος. Μάλλον προέρχεται από το εβραϊκό 'סַבָא' (σαβα), που σημαίνει "ξεκούραστος".
Σύμφωνα με την Παλαιά Διαθήκη το Σάββατο είναι η έβδομη και τελευταία μέρα της Δημιουργίας κατά την οποία ο Θεός ξεκουράστηκε. Είναι ημέρα αργίας και ξεκούρασης των Εβραίων. Η αντίστοιχη μέρα ξεκούρασης για τους Χριστιανούς είναι η Κυριακή και για τους Μουσουλμάνους η Παρασκευή. |
|
|
|
|
Από το ουσιαστικό πέτρα (βράχος) και σημαίνει "ο ακλόνητος". Το όνομα Πέτρος είναι μετάφραση του Αραμαϊκού 'Κηφά' που ήταν το πραγματικό όνομα του Απόστολου Πέτρου. Στην Αρχαία Ελλάδα υπήρχαν τα ονόματα Πετραίος (Κένταυρος) και Πετραία (Ωκεανίδα νύμφη).
|
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
Από τη λέξη αύρα που σημαίνει την απαλή, δροσερή και σχεδόν ανεπαίσθητη πνοή ανέμου.
Μεταφορικά η αίσθηση που προκαλεί ένα άτομο στο περιβάλλον του.
Επίσης χρησιμοποιείται για την ακτινοβολία που πιστεύεται ότι εκπέμπεται ή περιβάλλει τα σώματα. |
|
|
|
Μάρτυρας από τη Ρώμη, 2ου αιώνα.
|
|
|
Πάπας Ρώμης με το όνομα Ιππόλυτος ουδέποτε υπήρξε. Ισως ο Ιππόλυτος αυτός να ήταν τοποτηρητής του θρόνου προ της άναρρήσεως, στον θρόνο, του Φήλικος. Μαρτύρησε πάντως επί αυτοκράτορος Κλαυδίου του Β' (268 - 9 μ.Χ.) αφού τον έριξαν στη θάλασσα.
|
Από το ίππος και το ρήμα λύω, "αυτός που λύνει, ελευθερώνει τα άλογα". |
|
|
|
(1809 – 1884 μ.Χ.) Ρωσίδα Σαλή (σαλεμένη) Αγία
|
Από το αρχαίο Ελληνικό ρήμα ‘πελαγόω’ και σημαίνει την πελαγίσια, αυτήν που ανήκει στο πέλαγος.
|
|
|
|
Ο Όσιος Ζήνων έζησε τον 14ο αιώνα μ.Χ. και ασκήτεψε στα σπήλαια της Μεγάλης Λαύρας του Κιέβου της Ρωσίας. Κοιμήθηκε με ειρήνη.
|
Από το Ζήν (όνομα του Θεού Ζευς) και σημαίνει "εκείνος που προέρχεται από το Θεό" |
|
|
Πιστό αντίγραφο της εικόνας της Παναγίας της Μεγαλόχαρης Φραγκίσκος Δεσύπρης Τήνιος |
|
Θεοτοκωνύμιο, όνομα της Παναγίας.Αυτή που φέρνει τα καλά μηνύματα
|
Από το ευ=καλά και το άγγελος=αγγελιαφόρος και σημαίνει "αυτή που φέρνει καλά νέα, ευχάριστες ειδήσεις". |
|
|
|
|
Φαίνεται ότι το όνομα δημιουργήθηκε σαν αντίδραση στους Οθωμανούς κατακτητές που δεν δέχονταν ότι ο Χριστός ήταν θεός αλλά προφήτης του και προέρχεται από το συνδυασμό των λέξεων 'Χριστός' και 'Αλλάχ=Θεός', οπότε σε αυτήν την περίπτωση αντιστοιχεί με το 'Χριστοθέα'.
Ένα από τα πιο δύσκολα ονόματα που συνάντησα. Ακόμη δεν κατάφερα να βάλω σε μια ικανοποιητική σειρά τις σκέψεις μου, γι’ αυτό δέστε και τα τρία σχετικά ονόματα: Κρυσταλλία, Χρυστάλλα και Χριστάλλα. |
|
|
|
| | Η Αγία Οικογένεια Δομήνικος Θεοτοκόπουλος - Ελ Γκρέκο | Η πρώτη αγκαλίτσα |
|
|
|
|
|