|
|
Ήταν ακόμη έφηβη όταν ο Αυτοκράτορας Διοκλητιανός, εξοργισμένος επειδή εκείνη απέρριψε ένα νεαρό αυλικό, διέταξε να την εκθέσουν γυμνή και να τη σύρουν σε ένα πορνείο, καθώς απαγορευόταν να θανατώνονται παρθένες. κατά το συναξαριστή, από θαύμα τα μαλλιά της μάκρυναν καλύπτοντας όλο της το σώμα, διαφυλάσσοντας την τιμή της.
Ειπώθηκε επίσης πως όποιος προσπάθησε να τη βιάσει τυφλώθηκε.
Βασανίστηκε και θανατώθηκε.
|
Από το επίθετο αγνή που σημαίνει αθώα, αμερόληπτη, αμόλυντη, ανόθευτη, δίκαιη, καθαρή, σεμνή, σωστή τόσο στο σώμα όσο και στην ψυχή |
|
|
|
| Η αγία Αγνή και ο συμβολικός της αμνός |
|
|
|
Πλούσιος Γαλάτης χριστιανός που διακρίθηκε για τη φιλανθρωπία του. Προσηλύτισε, μεταξύ άλλων, τον συμπολίτη και διάδοχό του, Άγιο Σαβινιανό της Τροαίας. Συνελήφθη για την πίστη του κατά τη διάρκεια των διωγμών του αυτοκράτορα Μάρκου Αυρήλιου. Ρωμαίοι αξιωματούχοι προσπάθησαν να τον πνίξουν στον ποταμό Σηκουάνα, αλλά κατάφερε να διαφύγει για λίγο. Ωστόσο, συνελήφθη ξανά, και μαρτύρησε.
|
Από το πατήρ και το κλέος (δόξα) και σημαίνει "αυτός που έχει ένδοξο πατέρα". |
|
|
|
Ο Όσιος Μάξιμος ο Ομολογητής γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 580 μ.Χ. από πλούσιους και ευγενείς γονείς. Πραγματοποίησε λαμπρές θεολογικές, φιλολογικές και φιλοσοφικές σπουδές. Για τα πνευματικά αλλά και τα διοικητικά του χαρίσματα προσλαμβάνεται ως αρχιγραμματέας του αυτοκράτορα Ηρακλείου. Παραιτήθηκε όμως γρήγορα για να υπερασπισθεί τις αλήθειες της πίστεώς του από την αίρεση των Μονοθελητών. Γίνεται μοναχός και αρχίζει ένα σκληρό και ανελέητο αγώνα κατά των αιρετικών. Στον αγώνα του αυτό συναντά πολλά εμπόδια, κυρίως από τον αυτοκράτορα Κώνστα, ο οποίος ήταν υπέρμαχος των Μονοθελητών και έφθασε στο σημείο να συγκαλέσει ψευδο-σύνοδο, η οποία καταδίκασε και αναθεμάτισε τον όσιο και τέλος τον παρέδωσε στον έπαρχο της πόλης για να τιμωρηθεί. Μαστιγώνεται και τέλος του κόβουν τη γλώσσα και το δεξί του χέρι. Το ακρωτηριασμένο του σώμα άντεξε με θαυματουργικό τρόπο τρία χρόνια στην υπηρεσία της υγείας της ψυχής και ήταν η πιο εύγλωττη μαρτυρία της πίστεως και της αφοσιώσεώς του στο Θεό. Μετά από ολιγοήμερη ασθένεια αφήνει τη μακάριά του ψυχή στον τόπο της εξορίας του (Λαζική του Πόντου, στο φρούριο Σχίμαρις) το 662 μ.Χ.
|
Από το λατινικό 'maximus' και σημαίνει "ο μέγιστος". Η κατάληξη '-ανος' σημαίνει αυτόν που ανήκει στον Μάξιμο. |
|
|
|
Δεν υπάρχει αγία με αυτό το όνομα. Πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό.
|
Από το πατήρ και το κλέος (δόξα) και σημαίνει "αυτή που έχει ένδοξο πατέρα".
Σαν Πατρόκλεια αναφέρεται η 16η Ραψωδία της Ιλιάδας του Ομήρου, η οποία, ως γνωστόν, μιλά για το φίλο του Αχιλλέα τον Πάτροκλο. |
|
21 Ιανουαρίου > ©ΤΕΗ - Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία - Αγία Αγνή
|
|
|
Κόρη του βασιλιά Λατίνου, τελευταία σύζυγος του Αινεία, θεωρείται μητέρα-γενάρχης του ρωμαϊκού λαού.
|
Μάλλον Ετρουσκικής προέλευσης και σημαίνει 'αγνότητα'.
Οπωσδήποτε δεν σημαίνει αυτήν που προέρχεται από την πόλη 'Lavinium' διότι είναι η πόλη που ονομάστηκε έτσι από τον Αινεία προς τιμή της συζύγου του.
|
|
21 Ιανουαρίου > ©ΤΕΗ - Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία - Αγία Αγνή
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
Μάλλον Ετρουσκικής προέλευσης και σημαίνει 'αγνότητα'. |
|
|
|
Μάρτυρας 1ου αιώνα από τη Ρώμη.
|
Γυναίκα που ασκεί βασιλική εξουσία, ή σύζυγος βασιλιά.
Από το αρχαίο Ελληνικό 'βασιλεύς' που προέρχεται από τις λέξεις 'βάσις' και 'λεώς'=λαός στα Δωρικά και θεωρείτο η βάσις του λαού. |
|
21 Ιανουαρίου > Άγιοι Ευγένιος, Ουαλεριανός, Κάνδιδος και Ακύλας οι εκ Τραπεζούντας
|
|
Άγιοι Ευγένιος, Ουαλεριανός, Κάνδιδος και Ακύλας οι εκ Τραπεζούντας |
|
Οι Άγιοι Ευγένιος, Ουαλεριανός, Κάνδιδος και Ακύλας, Κατάφυγαν στα βουνά για αποφύγουν τη σύλληψη τους για παράνομες ενέργειες, καταστροφές ιερών των Ελλήνων και προσπάθειες προσηλυτισμού. Συνελήφθησαν όμως και τους ζητήθηκε να τερματίσουν αυτές τις ενέργειες, αρνήθηκαν και εκτελέστηκαν το 292 μ.Χ..
|
Από το Λατινικό όνομα 'Aquilla' που προέρχεται από την ομώνυμη λέξη και σημαίνει "αετός", 'aquilotto'=αετόπουλο |
|
21 Ιανουαρίου > Άγιοι Ευγένιος, Ουαλεριανός, Κάνδιδος και Ακύλας οι εκ Τραπεζούντας
|
|
Άγιος Ευγένιος ο πολιούχος της Τραπεζούντας |
|
Οι Άγιοι Ευγένιος, Ουαλεριανός, Κάνδιδος και Ακύλας, Κατάφυγαν στα βουνά για αποφύγουν τη σύλληψη τους για παράνομες ενέργειες, καταστροφές ιερών των Ελλήνων και προσπάθειες προσηλυτισμού. Συνελήφθησαν όμως και τους ζητήθηκε να τερματίσουν αυτές τις ενέργειες, αρνήθηκαν και εκτελέστηκαν το 292 μ.Χ...
Ο Άγιος Ευγένιος είναι πολιούχος της Τραπεζούντας
|
Από τα ευ και γένος και σημαίνει "αυτός που έχει ευγενική καταγωγή, ευγενικούς τρόπους". |
|
|
|
Ο Άγιος Νεόφυτος γεννήθηκε στη Νίκαια της Βιθυνίας από γονείς ευσεβείς, τον Θεόδωρο και τη Φλωρεντία, επί βασιλέως Διοκλητιανού (284-304 μ.Χ.). Σε νεαρή ηλικία κατέφυγε στον Όλυμπο και ζούσε ασκητικά μέσα σε μια σπηλιά. Από τον Όλυμπο επανήλθε στη Νίκαια, όπου επισκέφθηκε τους γονείς του, και κατόπιν πάλι επέστρεψε στον Όλυμπο. Η ζωή του υπήρξε πολύ πνευματική. Εκείνο τον καιρό όμως, οι διώκτες του Χριστιανισμού Διοκλητιανός και Μαξιμιανός, έστειλαν στην επαρχία της Βιθυνίας έναν θηριώδη άρχοντα, τον Μάξιμο. Τότε άγγελος Κυρίου εμφανίστηκε στον Νεόφυτο (που ήταν μόλις 15 ετών) και του είπε να πάει στη Νίκαια για να μαρτυρήσει. Έτσι ώστε με τον τρόπο αυτό να ενισχύσει ψυχικά τους χριστιανούς. Πράγματι ο Νεόφυτος παρουσιάστηκε στον Μάξιμο (290 μ.Χ.) και με πρωτοφανές θάρρος τον ήλεγξε. Τότε πέρασε από σκληρά βασανιστήρια και μετά τελειώθηκε δια σπάθης.
|
Από το νέος και φυτόν (φύομαι= φυτρώνω) και σημαίνει "καινούργια βλάστηση, το καινούργιο βλαστάρι". Ο νεοφώτιστος. |
|
|
|
Γεννήθηκε στο χωριό Φοινί, της επαρχίας Λεμεσού, το Νοέμβριο του 1923.
Κατά την διάρκεια του αγώνα εργαζόταν στο γειτονικό θέρετρο των Πλατρών σαν ηλεκτρολόγος στο ξενοδοχείο “Παρκ Χοτέλ”, το οποίο είχαν επιτάξει οι Άγγλοι και χρησιμοποιούσαν για διαμονή στρατιωτών.
Εντάχθηκε στην Οργάνωση τον Οκτώβριο του 1955 και ήταν ένα από τα μαχητικότερα στελέχη της ΕΟΚΑ. Ήταν δραστήριος και ακούραστος και πολύ σύντομα έγινε το δεξί χέρι των ανταρτών της περιοχής του, τους οποίους φιλοξενούσε και στο σπίτι του. Ήταν υπεύθυνος της τοπικής ομάδας της ΕΟΚΑ Φοινίου-Πλατρών. Διατηρούσε κρύπτες στις οποίες φύλαγε οπλισμό της Οργάνωσης.
Πήρε μέρος σε πολλές επιθέσεις εναντίον του εχθρού και αποτελούσε σύνδεσμο και τροφοδότη των ανταρτών στην περιοχή Πλατρών. Πολύτιμες ήταν και οι πληροφορίες που μάζευε από το στρατό στο ξενοδοχείο, όπου εργαζόταν. Πολλές φορές έκαμαν έρευνες οι Άγγλοι στο σπίτι του, χωρίς να βρουν τίποτε το ενοχοποιητικό.
Το Νοέμβριο του 1956 πήρε μέρος σε επίθεση που έγινε εναντίον του “Παρκ Χοτέλ”. Είχε πάρει επίσης μέρος δυο φορές σε επιχείρηση ανατίναξης του ελικοπτέρου του Κυβερνήτη Χάρντιγκ, στη διάρκεια επισκέψεών του στις Πλάτρες.
Στις 21 Ιανουαρίου 1957, ύστερα από κάποιες προδοσίες, αγωνιστής αστυνομικός ειδοποίησε το Δήμο και εκείνος έφυγε εσπευσμένα για το Όμοδος, για να πληροφορήσει τις ανταρτικές ομάδες που κρύβονταν εκεί να προφυλαχθούν. Την αναχώρησή του από το ξενοδοχείο επισήμαναν οι Άγγλοι, οι οποίοι, συνοδευόμενοι από τους προδότες, τον ανέκοψαν στο γεφύρι κοντά στο χωριό Μανδριά. Αναγκάστηκε να γυρίσει πίσω, αλλά τον κυνήγησαν και τον σκότωσαν στο δρόμο Κάτω Πλατρών – Φοινίου.
ΔΟΞΑ ΚΑΙ ΤΙΜΗ ΣΤΟΝ ΗΡΩΑ ΜΑΣ. ΚΑΤΑΡΑ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΔΟΤΕΣ
|
Ο άνθρωπος του λαού, αλλά και
Υποκοριστικό των ονομάτων που περιλαμβάνεται στη σύνθεσή τους όπως πχ τα Αβάδιμος, Αβουδίμος, Αγνόδημος, Αινεσίδημος, Ακάδημος, Αριστόδημος Αρχέδημος, Βάδιμος, Βενέδιμος, Γνωσίδημος, Δήμαρχος, Δημήτριος, Δημοσθένης, Δημόστρατος, Δήμων, Ευθύδημος, Ευρύδημος, Θούδημος, Κλείδημος, Κλεόδημος, Κριτόδημος, Μελέδημος, Μενέδημος, Μνησίδημος, Νικόδημος, Πυθόδημος, Στρατόδημος, Τιμόδημος, Φαίδιμος, Φανόδημος, Φιλόδημος, Χαιρέδημος, Χαρίδημος, Χρηστόδημος, Χριστόδημος |
|
|
|
|
|
|
Ο Όσιος Νεόφυτος ήταν Προσμονάριος της Μονής Βατοπαιδίου στο Άγιο Όρος και στάλθηκε στο μετόχι της Μονής στην Εύβοια. Εκεί, όταν αρρώστησε βαρία, προσευχήθηκε στην εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου να τον αφήσει να γυρίσει στο μοναστήρι του και να πεθάνει εκεί. Τότε άκουσε την φωνή της Υπεραγίας Θεοτόκου να του λέει να γυρίσει στο μοναστήρι και ότι θα είναι έτοιμος να πεθάνει σε ένα χρόνο. Ο Όσιος Νεόφυτος έγινε αμέσως καλά και γύρισε στο μοναστήρι του. Ένα χρόνο αργότερα, ξανάκουσε την φωνή της Υπεραγίας Θεοτόκου, από το στόμα της αγίας της εικόνας της, που του έλεγε ότι ήρθε η ώρα για να κοιμηθεί. Αρρώστησε ξανά βαριά και αφού ζήτησε συγχώρεση από τους αδελφούς του, παρέδωσε την ψυχή του στον Κύριο.
|
Από το νέος και φυτόν (φύομαι= φυτρώνω) και σημαίνει "καινούργια βλάστηση, το καινούργιο βλαστάρι". Ο νεοφώτιστος. |
|
|
|
Ο Όσιος Τίμων, ο ένοικος της ερήμου, ασκήτεψε στο Ναδέγεβ της Ρωσίας και κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 1840 μ.Χ.
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο γυναικείο
|
Από τις λέξεις ‘παρά΄ και ‘μύθος’ που συνήθως είναι μια σύντομη φανταστική ιστοριούλα για παιδιά. Μπορεί η λέξη όμως να δηλώνει ένα ψέμα. |
|
|
|
|
|