|
|
Ιρλανδός επίσκοπος, άφησε την ηγετική του θέση για να αναχωρήσει στην περιοχή Brittany της Γαλλίας όπου έζησε μέχρι το ειρηνικό τέλος της ζωής του ασκητικά.
|
|
|
Η Αγία Γραυς μαρτύρησε δια σπάθης.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη ‘γραυς’=γριά, ηλικιωμένη γυναίκα
|
|
|
|
Ο Άγιος Αυγουστίνος (ο και Aυρήλιος ονομαζόμενος) γεννήθηκε στην Ταγάστη της Νουμηδίας στην Αφρική, το έτος 354 μ.Χ. από μητέρα φλογερή χριστιανή, τη Μόνικα και πατέρα ειδωλολάτρη τον Πατρίκιο. Τις εγκύκλιες σπουδές πραγματοποίησε στην πατρίδα του και στη συνέχεια ο πατέρας του, τον έστειλε στα Μάδαυρα και για ανώτερες σπουδές στην Καρχηδόνα.
Ως νεαρός φοιτητής έζησε ζωή έκλυτη, από την οποία απόκτησε και κάποιο εξώγαμο τέκνο. Στην Αφρική, έγινε οπαδός του Μανιχαϊσμού, αλλά όταν αργότερα έφθασε στο Μιλάνο οι θερμές ολονύκτιες προσευχές της μητέρας του, η επισταμένη μελέτη των αγίων Γραφών από τον ίδιο και τα φλογερά κηρύγματα του Επισκόπου Μεδιολάνων Αμβροσίου, έφεραν τον Αυγουστίνο στο χριστιανισμό, ζήτησε να κατηχηθεί και βαπτίστηκε χριστιανός μαζί με τον 15χρονο γιο του Αδεοδάτη.
Αργότερα επέστρεψε στην Αφρική όπου δίδαξε και με θέρμη διέδωσε τον χριστιανισμό και μετά την κοίμηση της μητέρας του πήγε στη Ρώμη.
Όταν το 391 μ.Χ. επισκέφθηκε κάποιους φίλους του στην Ιππώνα (στα παράλια της Νουμηδίας), ο επίσκοπος της πόλης εκτιμώντας τα πλούσια χαρίσματά του, το πάθος της διδασκαλίας αλλά και τη βαθύτατη θεολογική του γνώση, τον χειροτόνησε πρεσβύτερο και αργότερα βοηθό επίσκοπο. Μετά την κοίμηση του Βαλερίου τον διαδέχθηκε στο θρόνο της Επισκοπής Ιππώνος το 396 μ.Χ.
Ποίμανε με σύνεση και διάκριση το ποίμνιό του για 34 ολόκληρα χρόνια και εκοιμήθη ειρηνικά σε ηλικία 76 ετών, στις 28 Αυγούστου 430 μ.Χ.
|
Από το Λατινικό Augustinus |
|
|
|
Μάρτυρας από την Κιλικία.
|
Από το αρχαίο Ελληνικό ρήμα 'δουλόω' που σημαίνει ότι είμαι δούλος (σκλάβος) κάποιου. |
|
|
|
Ένας από τους 70 Αποστόλους μαθητής του Αποστόλου Παύλου.
|
Από τη Λατινική λέξη 'fortunatus'=καλότυχος. Στα Ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί σαν 'Τυχικός' |
|
|
|
Οι άγιοι Αχαϊκός, Στεφανάς και Φουρτουνάτος, ήταν συνεργάτες του Αποστόλου Παύλου, που τους αναφέρει στην Α' προς Κορινθίους επιστολή του (ιστ', 17).
|
Από το Δωρικό άχος =ήχος που εκφράζει την θορυβώδη πτώση νερού και οι Αχαιοί, σαν θαλασσινοί λαοί, από εδώ φαίνεται, πήραν τ’ όνομά τους.
|
|
|
|
Για χριστιανική εορτή πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το Δωρικό άχος =ήχος που εκφράζει την θορυβώδη πτώση νερού και οι Αχαιοί, σαν θαλασσινοί λαοί, από εδώ φαίνεται, πήραν τ’ όνομά τους. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
|
|
Δεν υπάρχει αγία με τέτοιο όνομα. Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το επίθετο ιερός και το ουσιαστικό όνομα και σημαίνει "αυτή που έχει ιερό όνομα". |
|
|
|
Δεν υπάρχει αγία με αυτό το όνομα. Παρακαλώ πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό.
|
Από το Λατινικό όνομα 'Hortensia' που προέρχεται από τη λατινική λέξη 'hortus'=χόρτος στα αρχαία Ελληνικά και χόρτο ή χορτάρι στα νέα Ελληνικά.
Το όνομα στην Ελληνική θα μπορούσε να αποδοθεί σαν 'Κηπαία'. |
|
|
|
Ο Όσιος Ιερώνυμος γεννήθηκε το 345 μ.Χ. στο χωριό Στριδώνι της Δαλματίας. Οι γονείς του, για να του προσφέρουν καλύτερη μόρφωη, τον έστειλαν στη Ρώμη.Εκεί βαπτίστηκε, αλλά έπεσε και στη διαφθορά.
Μετά τη Ρώμη επισκέφθηκε τη Γαλλία. Έπειτα επέστρεψε στην Ιταλία και από εκεί πέρασε στην Ανατολή και έφθασε το 373 μ.Χ. στην Αντιόχεια για να συνεχίσει τις σπουδές του. Αφού βέβαια γρήγορα συν ήλθε από τις νεανικές του παρεκτροπές, αποσύρθηκε στην έρημο της Χαλκίδας (στη Συρία) και ζούσε ασκητική ζωή. Αηδιασμένος όμως από τους εκεί υποκριτές μοναχούς επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη, όπου γνωρίστηκε με τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό και τον Γρηγόριο Νύσσης και από εκεί επέστρεψε στη Ρώμη, πολύ εκτιμώμενος για την πολυμάθεια του.
Οι σχέσεις του, όμως, με μια πλούσια, αλλά ευσεβή χήρα, την Παούλα, και τις θυγατέρες της, σκανδάλισε τη Ρωμαϊκή κοινωνία και αναγκάσθηκε να φύγει με τη συνοδεία αυτών από τη Ρώμη και να πάει δια της Αντιόχειας στα Ιεροσόλυμα και από κει στη Βηθλεέμ, όπου έκτισαν δύο Μονές, μία ανδρική και μία γυναικεία, στις οποίες και διέμεναν.
|
Από το επίθετο 'ιερός' και το ουσιαστικό 'όνομα' και σημαίνει "αυτός που έχει ιερό όνομα". |
|
|
|
Ο Όσιος Ορτίσιος (ή Oρσίσιος) ήταν ένας από τους διάσημους ασκητές της ερήμου.
|
Από το Λατινικό όνομα 'Hortensius' που προέρχεται από τη λατινική λέξη 'hortus'=χόρτος στα Αρχαία Ελληνικά και χόρτο ή χορτάρι στα νέα Ελληνικά.
Το όνομα στην Ελληνική θα μπορούσε να αποδοθεί σαν 'Κηπαίος'. |
|
|
|
Ο τρίτος από τους δώδεκα μικρούς προφήτες (Ωσηέ (770-725 π.Χ), Ιωήλ (825 π.Χ), Αμώς (750 π.Χ), Αβδιού (685 π.Χ), Ιωνάς (783-745 π.Χ), Μιχαίας (740-700 π.Χ), Ναούμ (640 π.Χ), Αββακούμ (600 π.Χ), Σοφονίας (640-610 π.Χ), Αγγαίος (520 π.Χ), Ζαχαρίας (520 π.Χ), Μαλαχίας (400 π.Χ). που στηλίτευσε την ηθική και θρησκευτική κατάπτωση του Ισραήλ, καλούσε το λαό σε μετάνοια και προφήτευσε την επικείμενη κρίση και αιχμαλωσία του.
Γνωστός και σαν Αης Αμώνης.
Ένεκα του σφοδρού ελέγχου και των ζοφερών λόγων του περί της τύχης του Ισραήλ, εξήγειρε εναντίον του την ιερατική τάξη, ώστε ο αρχιερέας της Βαιθήλ Αμασίας ζήτησε από το βασιλέα Ιεροβοάμ την αποπομπή του Αμώς στο βασίλειο του Ιούδα διαβάλλοντάς τον ως δημεγέρτη και ταραχοποιό. Σε απάντηση της πράξης αυτής, ο Αμώς προανήγγειλε τον όλεθρο της οικογένειας του Αμασίου. Τότε, λέγεται, ότι εξαγριώθηκε ο γιος του Αμασίου, Οζίας ο οποίος σκότωσε τον προφήτη με ρόπαλο.
Ο Αμώς ήταν πατέρας του προφήτη Ησαΐα.
|
Εβραϊκό όνομα που σημαίνει αυτόν που γεννήθηκε από τον Θεό. |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από τη Λατινική λέξη 'fortunata'=καλότυχη. Στα Ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί σαν 'Τυχική' |
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Για ονομαστική γιορτή πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό.
|
Από τις λέξεις 'αέρας' και 'όμορφη' |
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
|
Από τις λέξεις 'αέρας' και 'όμορφος' |
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
|
Από την Μογγολική φυλή των Βαρδάρων που γύρω στο 700 μ.Χ. εγκαταστάθηκαν στην κοιλάδα του Αξιού ποταμού με τις ευλογίες βεβαίως των Βυζαντινών που τους παραχώρησαν γη κι αρκετά άλλα προνόμια. Ενθύμιο της ανθελληνικής ενέργειας το όνομα που έμεινε τόσο για τον ποταμό όσο και για τον άνεμο που πνέει στην περιοχή, ‘βαρδάρ’. |
|
|
|
Η πρώην δημοκρατία των Σκοπίων, που μέχρι το 1944 ήταν γνωστή σαν Βαρδαρία και στα Σλαβικά Βαρντάρσκα.
|
Από την Μογγολική φυλή των Βαρδάρων που γύρω στο 700 μ.Χ. εγκαταστάθηκαν στην κοιλάδα του Αξιού ποταμού με τις ευλογίες βεβαίως των Βυζαντινών που τους παραχώρησαν γη κι αρκετά άλλα προνόμια. Ενθύμιο της ανθελληνικής ενέργειας το όνομα που έμεινε τόσο για τον ποταμό όσο και για τον άνεμο που πνέει στην περιοχή, ‘βαρδάρ’. |
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Σύμφωνα με την αρχαία Ελληνική θρησκεία, υπήρχαν 4 θεοί άνεμοι
οι Βορέας, Νότος, Εύρος και Ζέφυρος, παιδιά του Αστραίου και της Ηούς, που γέννησαν επίσης και τ’ άστρα.
Στην Αθηναϊκή Πλάκα, δίπλα από την Ρωμαϊκή αγορά υπάρχει το ‘Ωρολόγιο του Κυρρήστου’ γνωστό σήμερα σαν Αέρηδες, ένας οκτάπλευρος πύργος του 2ου π.Χ. αιώνα με ανάγλυφα σκαλισμένα ψηλά σε κάθε μια από τις πλευρές του, που απεικονίζουν τους επικρατέστερους ανέμους, αντίστοιχα με την περιοχή του ορίζοντα από την οποία έρχονται.
Ο Βορέας ή Απάρκτιον (Βοριάς) συμβολίζει τον χειμώνα. Παγωμένος και βουερός, είναι λογικό να έχει για σύμβολό μια μπουρού (μεγάλο κοχύλι).
|
Από τα αρχαία Ελληνικά ρήματα βω-βοώ και ρέω και σημαίνει τον άνεμο που έρχεται με πολύ βουητό. |
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'ευ' και 'άνεμος' και σημαίνει καλός, ούριος, ευνοϊκός άνεμος |
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Προσωνύμιο θεού Δία
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'ευ' και 'άνεμος' και σημαίνει καλός, ούριος, ευνοϊκός άνεμος |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Παρόλο που αναφέρεται από διάφορες πηγές ότι το όνομα μπορεί να σχετίζεται ετυμολογικά με τις λέξεις Αμβρακία, Ευρυτάνες, Ήπειρος, Ίμβρος, Κεβρήνοι, Κεφαλλήνες και Οδρύσες, εν τούτοις τίποτε δεν μπορεί να λεχθεί ακόμη μετά σχετικής βεβαιότητας. |
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Σύμφωνα με την αρχαία Ελληνική θρησκεία, υπήρχαν 4 θεοί άνεμοι
οι Βορέας, Νότος, Εύρος και Ζέφυρος, παιδιά του Αστραίου και της Ηούς, που γέννησαν επίσης και τ’ άστρα.
Στην Αθηναϊκή Πλάκα, δίπλα από την Ρωμαϊκή αγορά υπάρχει το ‘Ωρολόγιο του Κυρρήστου’ γνωστό σήμερα σαν Αέρηδες, ένας οκτάπλευρος πύργος του 2ου π.Χ. αιώνα με ανάγλυφα σκαλισμένα ψηλά σε κάθε μια από τις πλευρές του, που απεικονίζουν τους επικρατέστερους ανέμους, αντίστοιχα με την περιοχή του ορίζοντα από την οποία έρχονται.
Ο Εύρος (Σιρόκος), ισχυρότατος άνεμος, όπως δείχνουν τ’ ακατάστατα ρούχα του, που στο Αιγαίο φέρνει φοβερές φουρτούνες. Όταν είναι ήπιος, φέρνει υγρασία και καταχνιά, κάτι που υποδηλώνει το καλυμμένο χέρι του και ο μανδύας, που κρύβει το πρόσωπό του.
|
Παρόλο που αναφέρεται από διάφορες πηγές ότι το όνομα μπορεί να σχετίζεται ετυμολογικά με τις λέξεις Αμβρακία, Ευρυτάνες, Ήπειρος, Ίμβρος, Κεβρήνοι, Κεφαλλήνες και Οδρύσες, εν τούτοις τίποτε δεν μπορεί να λεχθεί ακόμη μετά σχετικής βεβαιότητας.
Το Εύρος όμως χρησιμοποιείται σαν υποκοριστικό πολλών ονομάτων, όπως τα, Εύαγρος, Εύρετος, Ευριπίδης, Εύρος, Ευρύαλος, Ευρυάναξ, Ευρυβιάδης, Ευρύθρας, Ευρύκαπυς, Ευρυλέων, Ευρυμέδων, Ευρύνομος, Ευρυσθένης, Ευρυτίων, Ευρυφών,
|
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'ζα'=πολύ και 'φύρω'=υγραίνω και σημαίνει αυτήν που φέρνει πολλή βροχή. |
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Σύμφωνα με την αρχαία Ελληνική θρησκεία, υπήρχαν 4 θεοί άνεμοι
οι Βορέας, Νότος, Εύρος και Ζέφυρος, παιδιά του Αστραίου και της Ηούς, που γέννησαν επίσης και τ’ άστρα.
Στην Αθηναϊκή Πλάκα, δίπλα από την Ρωμαϊκή αγορά υπάρχει το ‘Ωρολόγιο του Κυρρήστου’ γνωστό σήμερα σαν Αέρηδες, ένας οκτάπλευρος πύργος του 2ου π.Χ. αιώνα με ανάγλυφα σκαλισμένα ψηλά σε κάθε μια από τις πλευρές του, που απεικονίζουν τους επικρατέστερους ανέμους, αντίστοιχα με την περιοχή του ορίζοντα από την οποία έρχονται.
Ο Ζέφυρος (Πουνέντες) ένας ευχάριστος ανοιξιάτικος άνεμος. Στη Δυτική Ελλάδα είναι απογευματινός άνεμος ιδανικός για ιστιοπλοΐα στο Ιόνιο.
Με τις συζύγους του Χλωρίδα και Ίριδα γέννησε τις Αύρες. Ζευγάρωσε με την Άρπυια Ποδάργη (γοργοπόδαρη) και γέννησαν τα αθάνατα άλογα του Αχιλλέα (Ξάνθο και Βαλίο) και των Διοσκούρων (Φλογίο και Άρπαγο).
|
Από τα αρχαία Ελληνικά 'ζα'=πολύ και 'φύρω'=υγραίνω και σημαίνει αυτόν που φέρνει πολλή βροχή. |
|
|
|
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Όνομα καταστροφικού ανέμου
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο θηλυκό
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
|
Άνεμος καυτερός που έρχεται από τη Λιβύη |
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Στην Αθηναϊκή Πλάκα, δίπλα από την Ρωμαϊκή αγορά υπάρχει το ‘Ωρολόγιο του Κυρρήστου’ γνωστό σήμερα σαν Αέρηδες, ένας οκτάπλευρος πύργος του 2ου π.Χ. αιώνα με ανάγλυφα σκαλισμένα ψηλά σε κάθε μια από τις πλευρές του, που απεικονίζουν τους επικρατέστερους ανέμους, αντίστοιχα με την περιοχή του ορίζοντα από την οποία έρχονται.
Ο Λιψ (Γαρμπής) ένας ούριος άνεμος που αγαπούν οι ναυτικοί, κρατά ένα άφλαστον, δηλαδή την απόληξη της πρύμνης, σπρώχνοντας το σκάφος στον προορισμό του. Για τους γεωργούς όμως, ο Γαρμπής είναι πολύ ζεστός και συνήθως καταστροφικός άνεμος.
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'εμβάτης' με απόρριψη του άτονου 'ε' και την αντικατάστασή του αρχαιοελληνικού συνδυασμού των συμφώνων 'μβ' με το νεοελληνικό 'μπ' φτάνουμε στο 'μπάτης' και σημαίνει την απαλή θαλάσσια αύρα.
Μπορεί όμως και να προέρχεται από την Τουρκική λέξη 'imbat'=μελτέμια
Χρησιμοποιείται επίσης σαν υποκοριστικό των ονομάτων Μπατίστας, Σαμπατής, Σταμάτιος |
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'εμβάτης' με απόρριψη του άτονου 'ε' και την αντικατάστασή του αρχαιοελληνικού συνδυασμού των συμφώνων 'μβ' με το νεοελληνικό 'μπ' φτάνουμε στο 'μπάτης' και σημαίνει την απαλή θαλάσσια αύρα.
Μπορεί όμως και να προέρχεται από την Τουρκική λέξη 'imbat'=μελτέμια
Χρησιμοποιείται επίσης σαν υποκοριστικό των ονομάτων Μπατίστας, Σαμπατής, Σταμάτιος
|
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Σύμφωνα με την αρχαία Ελληνική θρησκεία, υπήρχαν 4 θεοί άνεμοι
οι Βορέας, Νότος, Εύρος και Ζέφυρος, παιδιά του Αστραίου και της Ηούς, που γέννησαν επίσης και τ’ άστρα.
Στην Αθηναϊκή Πλάκα, δίπλα από την Ρωμαϊκή αγορά υπάρχει το ‘Ωρολόγιο του Κυρρήστου’ γνωστό σήμερα σαν Αέρηδες, ένας οκτάπλευρος πύργος του 2ου π.Χ. αιώνα με ανάγλυφα σκαλισμένα ψηλά σε κάθε μια από τις πλευρές του, που απεικονίζουν τους επικρατέστερους ανέμους, αντίστοιχα με την περιοχή του ορίζοντα από την οποία έρχονται.
Ο Νότος (Όστρια), αγαπημένος των γεωργών, φέρνει απαλές, συνεχείς βροχές. Κρατά ένα αγγείο με το οποίο ποτίζει τη γη.
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Βορειοδυτικός άνεμος των καταιγίδων και καταστροφών, γνωστός και ως Αργέστης, Ιάπυξ ή Ολυμπιάδα.
|
15 Ιουνίου > ©ΤΕΗ – Τεκμαρτή Εορταστική Ημερομηνία – Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου
|
|
|
Καταστροφικός άνεμος
|
Από το αρχαίο Ελληνικό 'τυφόω'=βγάζω μαύρο καπνό |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το αρχαίο Ελληνικό 'τυφόω'=βγάζω μαύρο καπνό |
|
|
|
Mητέρα του ιερού Αυγουστίνου, γεννήθηκε το 332 μ.Χ. στην πόλη Ταγάστη της βόρειας Αφρικής από γονείς Χριστιανούς. Παντρεύτηκε τον εθνικό διοικητή Πατρίκιο, που κι αυτός ασπάσθηκε τον χριστιανισμό μετά από 16 χρόνια συμβίωσης. Πέθανε με ειρήνη, μετά από σύντομη ασθένεια, στην πόλη Όστια της πατρίδας της στη Βόρεια Αφρική.
|
Παρόλο που υπάρχουν διάφοροι ισχυρισμοί για την ετυμολογία του όμορφου αυτού ονόματος, με Λατινική (=σύμβουλος, αυτός που προειδοποιεί) και Ελληνική (=μοναδική) προέλευση, φαίνεται ότι είναι όνομα ιθαγενές της Βόρειας Αφρικής. Πιο συγκεκριμένα της χώρας των Βερβερίνων (Νουμιδία) που περιλάμβανε την σημερινή Αλγερία και μέρος της Τυνησίας και Λιβύης. Η ετυμολογία είναι μάλλον άγνωστη αλλά μπορεί να προήλθε από το όνομα του θεού της εποχής και του τόπου. Μόνο που και αυτό με τη σειρά του προέκυψε από τον Αιγύπτιο θεό Άμωνα.
Σημείωση: Το όνομα Νουμιδία είναι από τη Λατινική γλώσσα, προέκυψε όμως από την αρχαία Ελληνική ονομασία 'Νομάδες'. |
|
|
|
|
15 Ιουνίου > Άγιοι Δέκα Μάρτυρες εν Αιγύπτω - Απόλλων, Άρειος, Γοργίας , Ειρήνη, Λεωνίδης, Μαρκιανός, Νίκανδρος, Πάμβων, Σελληνιάδα, Υπερέχιος,
|
|
|
Όλοι μαζί αποτελούσαν μια ομάδα χριστιανών, που συνελήφθησαν για προσηλυτισμό κι άλλες παράνομες ενέργειες. Αρνήθηκαν να τις σταματήσουν και εκτελέστηκαν.
|
Από το λέων (λιοντάρι) και την κατάληξη -ίδας (φανερώνει την καταγωγή) και σημαίνει "γιός του λέοντα". |
|
|
|
Ο Άγιος Μάρτυρας Βίτων (+303), από τη Σικελία είναι ο προστάτης των ηθοποιών και των χορευτών.
|
|
|
Φαίνεται ότι υπήρξε Αρχιεπίσκοπος της Μεγάλης Αρμενίας. Λόγω της σθεναράς αντίθεσής του εναντίον του Αρείου, εξορίσθηκε στο Πριγκηπονήσι από τον αυτοκράτορα Κωνστάντιο που υποστήριζε τον Άρειο.
|
Εξελληνισμένο όνομα ‘Nairyosangha’ ενός αγγέλου του Ζωροαστρισμού που προέρχεται από τις λέξεις ‘nairyo’=αρσενικό και ‘sangha’=λέξη, όπως αναφέρονται στις ιερές γραφές ‘Αβεστά’ της Ζωροαστρικής θρησκείας. |
|
|
|
Οι Άγιοι Φουρτουνάτος, Αχαϊκός και Στεφανάς οι Απόστολοι ήταν συνεργάτες του Αποστόλου Παύλου, που με όλη τους την ψυχή βοηθούσαν για τη διάδοση του Ευαγγελίου μεταξύ των εθνών. Αναφέρει και τους τρεις ο Παύλος, στην Α' προς Κορινθίους επιστολή του (ιστ', 17). Ότι δηλαδή πήγαν προς αυτόν στην Έφεσο, από την Κόρινθο, και ανακούφισαν το πνεύμα του με την παρουσία τους και με τη βοήθεια που του πρόσφεραν για τους αγώνες υπέρ της Εκκλησίας. Γι' αυτό συνιστά στους χριστιανούς της Κορίνθου να τους τιμούν.
Ιδιαίτερα για το σπίτι του Στεφανά, λέει ότι υπήρξε ο πρώτος χριστιανικός οίκος της επαρχίας Αχαΐας, που υπαγόταν τότε και η Κόρινθος. Την οικογένεια του Στεφανά, βάπτισε ο ίδιος ο Παύλος, και μας πληροφορεί ότι όλα της τα μέλη, αφοσιώθηκαν στην υπηρεσία των αγίων.
|
Από το ουσιαστικό στέφανος (στεφάνι) και σημαίνει "στεφανωμένος". |
|
|
|
Για εορταστική ημερομηνία πηγαινεται στο όνομα Ιερώνυμος
|
Παράγωγο και συνώνυμο του Ιερώνυμος, από συνίζηση και μετατροπή του ν σε λ. |
|
15 Ιουνίου > Όσιος Ιωνάς. Μητροπολίτης πασών των Ρωσιών
|
|
Όσιος Ιωνάς. Μητροπολίτης πασών των Ρωσιών. |
|
Όσιος Ιωνάς (1375-1461). Μητροπολίτης πασών των Ρωσιών. Οι Ρώσοι τον συγκρίνουν με τον Άγιο Μάρκο τον Ευγενικό.
|
Έχουμε δυο περιπτώσεις σχετικά με αυτό το όνομα.
1. Από τη μετοχή 'ιών' του αρχαίου Ελληνικού ρήματος 'είμι'=πορεύομαι, εφορμώ και σημαίνει αυτόν που εξαπολύει ορμητικές επιθέσεις, και
2.Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα יונה (γιόνα)=περιστέρι.
|
|
|
|
Ο Όσιος Κύριλλος γεννήθηκε στην περιοχή Γκαλίτς της Κοστρομά προς το τέλος 15ου αιώνα. Μικρός εγκατέλειψε την πατρική του οικία, για να εγκαταβιώσει στη μονή των Σπηλαίων του Πασκόφ. Αργότερα, όταν οι γονείς του Οσίου Κυρίλλου πληροφορήθηκαν την απόφαση του υιού τους, ακολούθησαν και αυτοί την μοναχική οδό και έγιναν μοναχοί. Πιο ύστερα έφυγε για να ζήσει σαν ερημίτης για 20 περίπου χρόνια.
Ως μοναχός εντυπωσίασε με τις αρετές, την υπακοή, τη μελέτη των Αγίων Γραφών, την αυστηρή άσκηση και την προσευχή, τον ηγούμενο Όσιο Κορνήλιο (τιμάται 20 Φεβρουαρίου) και τους αδελφούς μοναχούς. Μετά την κοίμηση του πατρός του ζήτησε την ευλογία του ηγουμένου της μονής, για να εξέλθει και να ασκητέψει σε έρημο τόπο. Έπειτα από ερημική ζωή είκοσι περίπου ετών σε διάφορους ασκητικούς τόπους της Ρωσικής γης, ο Όσιος κατέληξε στα προάστια της Μόσχας Νόβγκοροντ και Πσκοφ, όπου ζούσε με προσευχή και νηστεία. Εκεί ίδρυσε μονή και ανήγειρε δύο ναούς στη Λευκή Λίμνη, ενώ η οσιακή πολιτεία του προσείλκυε νέους αδελφούς γύρω του.
Ο Όσιος Κύριλλος κοιμήθηκε με ειρήνη, αφού προαισθάνθηκε το τέλος του, το έτος 1532 μ.Χ
|
Από το κύριος και σημαίνει "ο αφιερωμένος στο Θεό". |
|
|
|
Είκοσι τεσσάρων ετών από τον Αγρό Λεμεσού. Αγωνιστής της ΕΟΚΑ, για την απελευθέρωση της Κύπρου από τον Αγγλικό ζυγό. Σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια βομβιστικής επίθεσης εναντίον των Άγγλων στο Ταχυδρομείο της Λευκωσίας. Ο πατέρας του τον αποχαιρέτησε καταθέτοντας ένα δάφνινο στεφάνι, λέγοντας «Έχει η δάφνη μυρωδιά, Πέτρο μου, μα έχει και πικράδα». εκφράζοντας έτσι τον πόνο άλλα και την περηφάνια του για το παιδί του. Δόξα και τιμή στον ήρωα μας. Αίσχος στους προδότες του Αγώνα.
|
Από το ουσιαστικό πέτρα (βράχος) και σημαίνει "ο ακλόνητος". Το όνομα Πέτρος είναι μετάφραση του Αραμαϊκού 'Κηφά' που ήταν το πραγματικό όνομα του Απόστολου Πέτρου. Στην Αρχαία Ελλάδα υπήρχαν τα ονόματα Πετραίος (Κένταυρος) και Πετραία (Ωκεανίδα νύμφη).
|
|
|
|
Ένας από τους 70 Αποστόλους μαθητής του Αποστόλου Παύλου. Ο Στεφανάς μαζί με τους αγίους Φουρτουνάτο, Αχαϊκό και οι απόστολοι ήταν συνεργάτες του Αποστόλου Παύλου, που με όλη τους την ψυχή βοηθούσαν για τη διάδοση του Ευαγγελίου μεταξύ των εθνών. Αναφέρει και τους τρεις ο Παύλος, στην Α' προς Κορινθίους επιστολή του. Ότι δηλαδή πήγαν προς αυτόν στην Έφεσο, από την Κόρινθο, και ανακούφισαν το πνεύμα του με την παρουσία τους και με τη βοήθεια που του πρόσφεραν για τους αγώνες υπέρ της Εκκλησίας. Γι' αυτό συνιστά στους χριστιανούς της Κορίνθου να τους τιμούν. Ιδιαίτερα για το σπίτι του Στεφανά, λέει ότι υπήρξε ο πρώτος χριστιανικός οίκος της επαρχίας Αχαΐας, που υπαγόταν τότε και η Κόρινθος. Την οικογένεια του Στεφανά, βάπτισε ο ίδιος ο Παύλος, και μας πληροφορεί ότι όλα της τα μέλη, αφοσιώθηκαν στην υπηρεσία των αγίων.
|
Από το ουσιαστικό στέφανος (στεφάνι) και σημαίνει "στεφανωμένος". |
|
|
|
|
|