|
|
Έζησε στα χρόνια του Διοκλητιανού (284-305 μ.Χ.) και ήταν από τη Διοκαισάρεια της Κιλικίας. Στη βία του έπαρχου Πελάγιου ν' αρνηθεί τον Χριστό αντέτασσε, ότι είναι και θα μείνει χριστιανή. Ο Πελάγιος τότε την υπέβαλε σε μαρτύρια, από τα όποια όμως, η γυναικεία φύση της, στάθηκε ανώτερη με τη δύναμη της θείας χάριτος. Και τέτοια υπήρξε η εντύπωση της σεμνότατης και ηρωϊκής διαγωγής της, ώστε και οι άνθρωποι του έπαρχου, που ήταν πριν μεταξύ των βασανιστών της, του δήλωσαν ότι παραδέχονται σαν Θεό τους τον Ιησού Χριστό. Την έριξε λοιπόν, μαζί με τον Εύάγριο και τον Μακάριο στό καμίνι. Δύο άλλοι, ο Ελλάδιος και ο Βοηθός, αποκεφαλίστηκαν.
|
Από το Θεός και το δούλη και σημαίνει, η δούλη του Θεού, η αφοσιωμένη στο Θεό. |
|
|
Αγιος Αθανασιος Ο Μεγας, Πατριαρχης Αλεξανδρειας |
|
Γόνος φτωχής οικογένειας, έχοντας τη στοιχειώδη μόρφωση εκμεταλευόμενος του πνευματικούς καρπούς που τον προίκισε ο Θεός, έφτασε σε ψηλό σημείο μορφώσεως και αγωγής. Είναι γνωστός όσον αφορά την Α' Οικουμενική Σύνοδο 325 μ.Χ. και την καταδίκη της διδασκαλίας του Αρείου, ότι δηλαδή ο Χριστός είναι κατ' υιοθεσία Γιός του Πατρός, ένας άνθρωπος, κτίσμα που λόγω ηθικής προκοπής πήρε το χρίσμα. Ο Αθανάσιος, υποστήριξε ότι αν ο Χριστός είναι μόνο άνθρωπος, τότε η ανθρώπινη θέωση δεν είναι εφικτή, εφόσον δεν έχουμε μέσο ένωσης Θεού και ανθρώπου, άκτιστου με κτιστό. Έτσι εύλογα παρουσίασε το σχήμα των ενεργειών της φωτιάς και του μετάλου, ότι η φωτιά όντας η θεία φύση, δίνει την ενέργεια της στο μέταλλο, ωστόσο το μέταλλο, η ανθρώπινη φύση, δεν χάνει την φυσική του δομή. Έτσι ήσαν οι δύο φύσεις στο Χριστό, τέλειες, αδιαίρετες.
Διετέλεσε Πατριάρχης Αλεξανδρείας και σφοδρός πολέμιος του αρειανισμού μέχρι και το θάνατο του.
Ο Μέγας Αθανάσιος ήταν επίσης ένας από τους πιο σφοδρούς πολέμιους της Ελλάδας, του Ελληνικού πολιτισμού και κάθε τι του Ελληνικού. Το πρώτο συγγραφικό του έργο τιτλοφορήθηκε 'Κατά Ελλήνων'.
|
Από το α (στερητικό) και το θάνατος και σημαίνει "ο αθάνατος". |
|
|
|
Ο Βοηθός έζησε στα χρόνια του διωγμού του Διοκλητιανού (284 μ.Χ) από τη Διοκαισαρεία της Κιλικίας. Συνελλήφθη και αποκεφαλίσθηκε αρνούμενος να λατρέψει τα είδωλα.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'βοήθεια' που αποτελείται από τις λέξεις 'βοή' και 'θέω'=τρέχω και σημαίνει αστραπιαία ανταπόκριση στο άκουσμα βοής κινδύνου |
|
18 Ιανουαρίου > Άγιοι Αθανάσιος ο Μέγας και Κύριλλος Πατριάρχες Αλεξανδρείας
|
|
|
Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια το 370 μ.Χ.. Ανεψιός του αρχιεπισκόπου Αλεξάνδρειας Θεοφίλου ο Κύριλλος, έλαβε μεγάλη θεολογική μόρφωση, ώστε έγινε κατόπιν διάδοχος του θείου του, στον αρχιεπισκοπικό θρόνο Αλεξάνδρειας.
Φανατικός πολέμιος του Νεστορίου, σαν πρόεδρος της Γ' Οικουμενικής Συνόδου που έγινε το 431 μ.Χ. στην Έφεσο, συνετέλεσε στην καταδίκη του Νεστορίου, για τις απόψεις του σχετικά με την Παναγία.
Φανατικός από όλες τις απόψεις ήταν επίσης μεγάλος πολέμιος κάθε τι του Ελληνικού, φανατίζοντας με τα λόγια και τα έργα του λαϊκούς και κληρικούς. Ένα φανατισμός που κατάληξε στην τραγική δολοφονία της μεγάλης Ελληνίδας επιστήμονος Υπατίας. Ένα γεγονός που σημάδεψε την έναρξη αυτού που σήμερα ονομάζουμε Μεσαίωνα.
Πέθανε την 27η Ιουνίου του 444 μ.Χ., αφού πατριάρχευσε για 32 περίπου χρόνια.
Η Εκκλησία θέλοντας να αδελφώσει την μνήμη των δύο Μεγάλων Πατέρων αυτής Αρχιεπισκόπων Αλεξανδρείας, του Μεγάλου Αθανασίου, πρωταγωνιστή κατά του Αρειανισμού, και του Αγίου Κυρίλλου, πρωταγωνιστή κατά του Νεστοριανισμού, όρισε το συνεορτασμό τους στις 18 Ιανουαρίου.
|
Από το κύριος και σημαίνει "ο αφιερωμένος στο Θεό". |
|
|
|
Για χριστιανική εορτή πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'βοήθεια' που αποτελείται από τις λέξεις 'βοή' και 'θέω'=τρέχω και σημαίνει αστραπιαία ανταπόκριση στο άκουσμα βοής κινδύνου |
|
|
|
Δεν υπάρχει αγία με τέτοιο όνομα, παρακαλώ πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από το κύριος και σημαίνει "η αφιερωμενη στο Θεό" |
|
|
|
Δεν υπάρχει αγία με αυτό το όνομα. Θα μπορούσε να γιορτάζει της αγίας Ευσεβίας
|
Από το Λατινικό 'Arabelle' που σημαίνει αυτήν που επιδίδεται στην προσευχή, την προσευχόμενη, την ευσεβή, την ευλαβή. Το αντίστοιχο Ελληνικό θα μπορούσε να είναι Ευλαβία ή Ευσεβία. |
|
|
|
Η Αγία Ξένη μαρτύρησε διά πυρός.
|
1. Από το αρχαίο ουσιαστικό ξενία (φιλοξενία) και σημαίνει "η φιλοξενούμενη, η φιλόξενη",
2. Υποκοριστικό άλλων ονομάτων όπως Θεοξενία, Μενεξία, Μεταξία, Ξενοφωνία, Πολυξένη, Φιλοξένη |
|
|
|
Μαρτύρησε δι' αποκεφαλισμού.
|
Από το όνομα της πατρίδας μας Ελλάδα που σημαίνει, χώρα του φωτός. Το όνομα Ελλάς προέρχεται από τη σύνθεση των λέξεων ‘σέλας’ που σημαίνει φως, λάμψη και ‘λας’ που σημαίνει πέτρα, λίθος, άρα Ελλάς είναι ο φωτεινός, λαμπερός λίθος ή βράχος. Δεν είναι τυχαίο που ο φωτεινός γαλανός ουρανός και η ελκυστικά γαλάζια θάλασσα είναι μοναδικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας. Εξ άλλου από το λεξικό (Liddell & Scott) έχουμε την ανάλυση της λέξης σε ‘Έλα’ που στα δωρικά σημαίνει ήλιος, αυγή ή κάψιμο και ‘Λας’ που σημαίνει λίθος, πέτρα, βράχος. |
|
|
|
Η Αγία Θεοδούλη έζησε στα χρόνια του Διοκλητιανού (284-305 μ.Χ.) και ήταν από τη Διοκαισάρεια της Κιλικίας. Στη βία του έπαρχου Πελάγιου ν' αρνηθεί τον Χριστό αντέτασσε, ότι είναι και θα μείνει χριστιανή. Ο Πελάγιος τότε την υπέβαλε σε μαρτύρια, από τα όποια όμως, η γυναικεία φύση της, στάθηκε ανώτερη με τη δύναμη της θείας χάρης. Και τέτοια υπήρξε η εντύπωση της σεμνότατης και ηρωϊκής διαγωγής της, ώστε και οι άνθρωποι του έπαρχου, που ήταν πριν μεταξύ των βασανιστών της, του δήλωσαν ότι παραδέχονται σα Θεό τους τον Ιησού Χριστό. Την έριξε λοιπόν, μαζί με τον Εύάγριο και τον Μακάριο στό καμίνι. Δύο άλλοι, ο Ελλάδιος και ο Βοηθός, αποκεφαλίστηκαν. Και έτσι ο περίλαμπρος ουρανός των μαρτύρων του Χριστού, στολίστηκε και με τους νέους αυτούς εξαίσιους αστέρες.
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις έυ' + 'άγρα' και σημαίνει αυτόν που κυνηγά ωραία θηράματα. |
|
|
|
Κύπριος Άγιος Ἐπίσκοπος Σόλων. Μετέσχε και υπέγραψε τα Πρακτικὰ της Γ´ Οικουμενικής Συνόδου στην Έφεσο το 431 μ.Χ.
|
Από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις έυ' + 'άγρα' και σημαίνει αυτόν που κυνηγά ωραία θηράματα. |
|
|
|
Ο Άγιος Ιωακείμ καταγόταν από τη Βουλγαρία και έζησε τον 13ο αιώνα μ.Χ. Διδάχθηκε το μοναχικό βίο του Αγίου Όρους και εξελέγη Αρχιεπίσκοπος Τυρνόβου.
Ο Άγιος Ιωακείμ κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 1248 μ.Χ.
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα από τα יו (γιό), μια εναλλακτική γραφή του יה (γιαχ), που αποτελεί σύντμηση του ονόματος του Κυρίου, και του ρήματος קום (κουμ)=σηκώνομαι, στέκομαι και σημαίνει ‘ο Θεός σταθεροποιεί’ |
|
18 Ιανουαρίου > Αγία Θεοδούλη και οι πιστεύσαντες δι' αυτής Ευάγριος, Μακάριος, Ελλάδιος ο Κομενταρήσιος και Βοηθός
|
|
|
Η Αγία Θεοδούλη έζησε στα χρόνια του Διοκλητιανού (284-305 μ.Χ.) και ήταν από τη Διοκαισάρεια της Κιλικίας. Στη βία του έπαρχου Πελάγιου ν' αρνηθεί τον Χριστό αντέτασσε, ότι είναι και θα μείνει χριστιανή. Ο Πελάγιος τότε την υπέβαλε σε μαρτύρια, από τα όποια όμως, η γυναικεία φύση της, στάθηκε ανώτερη με τη δύναμη της θείας χάρης. Και τέτοια υπήρξε η εντύπωση της σεμνότατης και ηρωϊκής διαγωγής της, ώστε και οι άνθρωποι του έπαρχου, που ήταν πριν μεταξύ των βασανιστών της, του δήλωσαν ότι παραδέχονται σαν Θεό τους τον Ιησού Χριστό. Την έριξε λοιπόν, μαζί με τον Εύάγριο και τον Μακάριο στό καμίνι. Δύο άλλοι, ο Ελλάδιος και ο Βοηθός, αποκεφαλίστηκαν.
|
Από το αρχαίο Ελληνικό επίθετο ‘μάκαρ’=ευτυχισμένος. Ή αυτός που προέρχεται από την Μακαρόνησο (νησί των Μακάρων - αρχαία ονομασία της Κρήτης). |
|
|
|
Ο Άγιος Μάξιμος γεννήθηκε στην Σερβία και ήταν υιός του ηγεμόνα των Σέρβων Αγίου Στεφάνου Βράνκοβιτς του Τυφλού και της Αγίας Αγγελίνας. Το κοσμικό του όνομα ήταν Γεώργιος. Ο νεαρός πρίγκιπας εγκατέλειψε την κοσμική δόξα και έγινε μοναχός στη Μονή Μανάσσια της κεντρικής Σερβίας. Λόγω των επιδρομών των Τούρκων, κατέφυγε στη Ρουμανία, όπου και χειροτονήθηκε Επίσκοπος Ουγγροβλαχίας. Όταν έφθασε σε βαθύ γήρας αποσύρθηκε στη Μονή Κρούσεντολ της Σερβίας και κοιμήθηκε, μετά από πολυχρόνια ασθένεια, το έτος 1546 μ.Χ.
|
Από το λατινικό 'maximus' και σημαίνει "ο μέγιστος". Η κατάληξη '-ανος' σημαίνει αυτόν που ανήκει στον Μάξιμο. |
|
|
|
Ένας από τους πιο δυνατούς ανθρώπους του κόσμου. Η πανοπλία με την οποία παρουσιαζόταν σε θέατρο ζύγιζε 163 κιλά. Για υποδήματα φορούσε κοθόρνους (ψηλοτάκουνα που χρησιμοποιούσαν οι ηθοποιοί στην αρχαιότητα).
|
|
|
Γεννήθηκε στη Λευκωσία στις 24 Σεπτεμβρίου 1932.
Δραστήριο και ηγετικό στέλεχος της ΕΟΚΑ από την πρώτη μέρα της εξέγερσής μας εναντίον της Αγγλικής κατοχής και την ένωσή μας με την μάνα Ελλάδα.
Συνελήφθη άνευ καμιάς κατηγορίας και δραπέτευσε μαζί με άλλους συναγωνιστές του από το, κατεχόμενο σήμερα, φρούριο της Κερύνειας. Δημιούργησε την πρώτη ανταρτική ομάδα στα βουνά του Κύκκου.
Δυστυχώς όμως αυτός ο τόπος εκτός από λεβέντες, αγωνιστές και ήρωες βγάζει και σιχαμερούς προδότες. Μετά από προδοσία έπεσε μαχόμενος, τη νύχτα της 18ης Ιανουαρίου 1957 σε ενέδρα των Άγγλων κοντά στην Ευρύχου, στην περιοχή Σολέας επαρχίας Λευκωσίας.
Τιμή και δόξα στον ήρωα μας, Κατάρα σε αυτούς που τον πρόδωσαν.
|
Από το Λατινικό Μars - rtis (ο θεός Άρης των Ρωμαίων) και σημαίνει "ο φιλοπόλεμος". |
|
|
|
|
|
|
Ο Όσιος Αθανάσιος του Σγιαντέμσκϊυ έζησε τον 16ο αιώνα μ.Χ. Ξεκίνησε τον ασκητικό βίο από τη μονή του Βάλαμο της Φιλανδίας και κατέληξε στη Μονή Σγιαντέμσκϊυ της περιοχής Βολογκντά της Ρωσίας, όπου διήλθε θεοφιλώς το υπόλοιπο της μοναχικής του πολιτείας. Ο Όσιος Αθανάσιος κοιμήθηκε με ειρήνη το 1550 μ.Χ.
|
Από το α (στερητικό) και το θάνατος και σημαίνει "ο αθάνατος". |
|
|
|
Ο Όσιος Αθανάσιος του Ναβολόσκυϊ καταγόταν από την περιοχή Καργκοπόλ της Ρωσίας και έζησε μεταξύ του 16ου και 17ου αιώνα μ.Χ. στην πόλη Βάγκα.
|
Από το α (στερητικό) και το θάνατος και σημαίνει "ο αθάνατος". |
|
|
|
Δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες
|
Από το Εβραϊκό ρήμα פרה (παρά) = καρποφορώ και σημαίνει ο θεός με έκανε (πνευματικά) καρπερό. |
|
|
|
Δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες
|
Από τη Λατινική λέξη ‘silva’=δρυμός (δάσος με δρύες-βελανιδιές), από την οποία προέρχεται και το Λατινικό όνομα ‘Silvanus’ που ήταν θεός των δασών. |
|
|
|
Αγωνιστής της ΕΟΚΑ, για την απελευθέρωση της Κύπρου από τον Αγγλικό ζυγό και την ένωσή της μα την μάνα Ελλάδα.
Γεννήθηκε στο χωριό Επισκοπειό, της επαρχίας Λευκωσίας, στις 24 Δεκεμβρίου 1932. Εργαζόταν σαν ξυλουργός στο τμήμα Δημοσίων Έργων της τότε αποικιακής κυβέρνησης. Ήταν αθλητής μέσων αποστάσεων του ΓΣΠ (Γυμναστικός Σύλλογος τα Παγκύπρια, διαβάζεται ΓαΣιΠί) με έδρα τη Λευκωσία.
22 ετών έγινε μέλος της ΕΟΚΑ τον Σεπτέμβριο του 1955 και σύντομα ανέλαβε την αρχηγία επταμελούς ομάδας στην περιοχή του, με την οποία ανέπτυξε μεγάλη δράση στη συγκέντρωση των κυνηγετικών και άλλων όπλων από τα χωριά της Ορεινής, στην κατασκευή ναρκών, χειροβομβίδων και άλλων εκρηκτικών μηχανισμών. Διακρίθηκε επίσης σε επιθέσεις εναντίον του εχθρού και απόσπαση όπλων από Άγγλους στρατιωτικούς. Παράλληλα ήταν μέλος ομάδας κρούσεως στη Λευκωσία. Τα πολλαπλά του καθήκοντα τον υποχρέωσαν να σταματήσει από τη δουλειά του και να αφοσιωθεί αποκλειστικά στον Αγώνα.
Στις 27 Οκτωβρίου 1957 συνελήφθη μαζί με τη μητέρα του και μερικά από τα αδέλφια του, ενώ προσπαθούσαν να αποκρύψουν χειροβομβίδες, τις οποίες είχαν κατασκευάσει με άλλα μέλη της ΕΟΚΑ στο χωριό του. Κατόρθωσε να δραπετεύσει και να καταφύγει στο αντάρτικο.
Σκοτώθηκε στις 18 Ιανουαρίου 1958 από έκρηξη μέσα στο κρησφύγετό του στον Άγιο Ιωάννη Μαλούντας, επαρχία Λευκωσίας, ενώ κατασκεύαζε βόμβες και τάφηκε μυστικά από συναγωνιστές του. Ο θάνατός του παρέμεινε μυστικός μέχρι το τέλος του αγώνα, οπότε έγινε η μετακομιδή των λειψάνων του στη γενέτειρά του.
Τιμή και δόξα στον ήρωα μας,
|
Από την αντωνυμία 'πας' και το ελεήμων και σημαίνει "αυτός που, πάντα, ελεεί και βοηθά όλο τον κόσμο". |
|
|
|
|
|